الگوی توانمندسازی اخلاقی و روانشناختی مدیران مدارس
|
حسین فضائلی گاه1، علی معقول1، احمد اکبری2، حمید رضایی فر3 |
1- 1. گروه علوم تربیتی ، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور ، ایران. 2- 2. گروه علوم تربیتی ، واحد بردسکن ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بردسکن ، ایران 3- 3. گروه مدیریت دولتی، واحد بیرجند ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بیرجند ، ایران |
|
چکیده: (439 مشاهده) |
زمینه: این پژوهش با هدف ارائه الگوی توانمندسازی اخلاقی و روانشناختی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان مشهد انجام شد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش کیفی جامعه مدیران خبره و با تجربه مدارس آموزش و پرورش مشهد بودند که 18 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها فیش و مصاحبه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمی جامعه کلیه مدیران عالی و میانی و عملیاتی اموزش و پرورش مشهد بودند که تعداد 104 نفر با روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار، پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از نتایج مصاحبه در بخش کیفی بود. تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کیفی 93 شاخص را شناسایی نمود که در 9 عامل اصلی(بعد) قرار گرفت. در بخش کمی مقادیر t آزمون از 34/8 تا 99/1 تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار t مفروض (96/1) محاسبه شده است و نشانگر این است که تمام ابعاد بر توانمندسازیاخلاقی و روانی اثر مثبت دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که در توانمندسازی اخلاقی و روانشناختی مدیران، قبل از هر چیزی باید به تقویت مهارتها توجه نمود که از دید کارکنان سازمان بیشترین تاثیر را دارد. پس از آن تقویت قابلیتهای رهبری و مدیریتی، شایسته سالاری، فرهنگ سازمانی، شناخت منابع انسانی، خودشکوفایی، ایجاد انگیزه در کارکنان، اخلاق مداری و ارتباطات مبتنی بر احترام و ویژگیهای شخصیتی در درجه اهمیت بعد قرار دارند.
|
شمارهی مقاله: 3 |
واژههای کلیدی: توانمندسازی اخلاقی، فرهنگ سازمانی، شایسته سالاری |
|
متن کامل [PDF 549 kb]
(289 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1401/11/29 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|