[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 26-18 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی توانمندسازی اخلاقی و روانشناختی مدیران مدارس
حسین فضائلی گاه1، علی معقول1، احمد اکبری2، حمید رضایی فر3
1- 1. گروه علوم تربیتی ، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور ، ایران.
2- 2. گروه علوم تربیتی ، واحد بردسکن ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بردسکن ، ایران
3- 3. گروه مدیریت دولتی، واحد بیرجند ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بیرجند ، ایران
چکیده:   (439 مشاهده)
زمینه: این پژوهش با هدف  ارائه الگوی توانمندسازی اخلاقی و روانشناختی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان مشهد انجام شد.
روش:  پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش کیفی جامعه مدیران خبره و با تجربه مدارس آموزش و پرورش مشهد بودند که 18 نفر با روش نمونه­گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها فیش و مصاحبه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمی جامعه کلیه مدیران عالی و میانی و عملیاتی اموزش و پرورش مشهد بودند که تعداد 104 نفر با روش تصادفی طبقه ­ای به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار، پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از نتایج مصاحبه در بخش کیفی بود. تحلیل داده ­ها با استفاده از معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ­ها:  نتایج حاصل از تحلیل کیفی  93 شاخص را شناسایی نمود که در 9 عامل اصلی(بعد) قرار گرفت. در بخش کمی مقادیر t آزمون از 34/8 تا 99/1 تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار  t مفروض (96/1) محاسبه شده است و نشانگر این است که تمام ابعاد بر توانمندسازی­اخلاقی و روانی اثر مثبت دارند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان می­ دهد که در توانمندسازی اخلاقی و روانشناختی مدیران، قبل از هر چیزی باید به تقویت مهارتها توجه نمود که از دید کارکنان سازمان بیشترین تاثیر را دارد. پس از آن تقویت قابلیت­های رهبری و مدیریتی،  شایسته­ سالاری، فرهنگ ­سازمانی، شناخت منابع انسانی، خودشکوفایی، ایجاد انگیزه در کارکنان، اخلاق ­مداری و ارتباطات مبتنی بر احترام و ویژگی­های شخصیتی در درجه اهمیت بعد قرار دارند.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی اخلاقی، فرهنگ سازمانی، شایسته سالاری
متن کامل [PDF 549 kb]   (289 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/19 | پذیرش: 1401/11/29 | انتشار: 1402/5/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Model of Moral and Psychological Empowerment of School Principals. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (0) : 3
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3006-fa.html

فضائلی گاه حسین، معقول علی، اکبری احمد، رضایی فر حمید. الگوی توانمندسازی اخلاقی و روانشناختی مدیران مدارس. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (0) :18-26

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3006-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660