زمینه: بانکداری اخلاقی مجموعه فعالیتهای بانکی با رعایت کامل حقوق انسانی، التزام به رقابتی سالم و مسئولیتپذیری و پاسخگو در قبال رفتارها است.هدف این پژوهش، ارائه الگوی بهینهسازی آموزش بانکداری اخلاقی در بانک رفاه کارگران ایران است. روش: روش پژوهش کیفی و نظریه دادهبنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف کاربردی پژوهش، جامعهآماری شامل مسئولان و کارشناسان بخشهای مختلفبانک رفاه با حداقل 10 سال سابقهکاری در بانک و تحصیلات کارشناسیارشد به بالا و استادان دانشگاه که تجربه همکاری با این بانک را در بخشهای آموزش بانکداری داشتهاند بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده و 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها: تحلیل داده ها منجر به استخراج 58 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 8 مقوله اصلی از تلفیق و طبقهبندی مفاهیم شد. نتیجهگیری: بر مبنای مدل پیشنهادی، بهینهسازی آموزش بانکداری اخلاقی بهعنوان مقوله محوری؛توسعه بانکداری اخلاقی بهعنوان شرایط علی؛محرکهای شغلی بهعنوان شرایط زمینهای؛ منابع آموزشی و عوامل مدیریتی بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ جامعیت آموزش بهعنوان راهبرد و سرانجامتوسعه عملکرد فردی و توسعه عملکرد سازمانی بهعنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شدهاند.