[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 59-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری دوره ابتدایی
محمدرضا قادری1، رحمت اله مزروقی2، مهدی محمدی2، محمد حسن کریمی3
1- 1. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- 2. گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3- 3. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (590 مشاهده)
زمینه: توجه به عنصر هدف به‌عنوان یک عنصر آغازین در فرایند تعلیم و تربیت امری لازم و قابل‌توجه می‌باشد. با توجه به کارکرد اهداف اخلاقی در دوره ابتدایی، پژوهش حاضر با هدف تبیین اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری دوره ابتدایی انجام شد.
روش: روش پژوش کیفی از نوع استقرایی-قیاسی بود. جامعه پژوهش کلیه متخصصان برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری در دوره ابتدایی (اعم از استادان و مدرسان دانشگاه در رشته برنامه‌ریزی درسی) و نمونه پژوهش، به شیوه هدفمند - تا به اشباع رسیدن مقوله­های مستخرج از کدهای انتخاب‌شده- تعداد 16 نفر بودند. جمع‌آوری اطلاعات با مصاحبه نیمه ساختاریافته و به شیوه تحلیل محتوای استقرایی -قیاسی صورت گرفت.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش طی دو مرحله استقرایی و قیاسی کدگذاری شده و پس بررسی اشباع مقوله­ها، با اهداف هشت‌گانه دوره ابتدایی در اسناد بالادستی قیاس و جانمایی شد. پس از کدگذاری و استخراج اهداف، حیطه­ های آن­ها بر اساس طبقه ­بندی اهداف بلوم (شناختی، نگرشی و مهارتی) مشخص گردید.
نتیجه‌گیری: با توجه به اسناد بالادستی دوره ابتدایی و وجود خلأ در موضوع اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری در دوره ابتدایی، اهداف هشت­گانه اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی، اقتصادی مرتبط با اخلاق سایبری متناسب با دوره ابتدایی در قالب حیطه شناخت، نگرش و مهارت جمع‌بندی و ارائه گردید.
واژه‌های کلیدی: اخلاق سایبری، اهداف، اهداف چارچوب برنامه درسی، دوره ابتدایی.
متن کامل [PDF 495 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1399/12/4 | انتشار: 1402/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Compilation of the Objectives of the Cyber Ethics Education Curriculum Framework for the Elementary School. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (1) :50-59
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2937-fa.html

قادری محمدرضا، مزروقی رحمت اله، محمدی مهدی، کریمی محمد حسن. تدوین اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری دوره ابتدایی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (1) :50-59

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2937-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660