تدوین اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری دوره ابتدایی
|
محمدرضا قادری1، رحمت اله مزروقی2، مهدی محمدی2، محمد حسن کریمی3 |
1- 1. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 2- 2. گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 3- 3. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران |
|
چکیده: (590 مشاهده) |
زمینه: توجه به عنصر هدف بهعنوان یک عنصر آغازین در فرایند تعلیم و تربیت امری لازم و قابلتوجه میباشد. با توجه به کارکرد اهداف اخلاقی در دوره ابتدایی، پژوهش حاضر با هدف تبیین اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری دوره ابتدایی انجام شد.
روش: روش پژوش کیفی از نوع استقرایی-قیاسی بود. جامعه پژوهش کلیه متخصصان برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری در دوره ابتدایی (اعم از استادان و مدرسان دانشگاه در رشته برنامهریزی درسی) و نمونه پژوهش، به شیوه هدفمند - تا به اشباع رسیدن مقولههای مستخرج از کدهای انتخابشده- تعداد 16 نفر بودند. جمعآوری اطلاعات با مصاحبه نیمه ساختاریافته و به شیوه تحلیل محتوای استقرایی -قیاسی صورت گرفت.
یافته ها: یافتههای پژوهش طی دو مرحله استقرایی و قیاسی کدگذاری شده و پس بررسی اشباع مقولهها، با اهداف هشتگانه دوره ابتدایی در اسناد بالادستی قیاس و جانمایی شد. پس از کدگذاری و استخراج اهداف، حیطه های آنها بر اساس طبقه بندی اهداف بلوم (شناختی، نگرشی و مهارتی) مشخص گردید.
نتیجهگیری: با توجه به اسناد بالادستی دوره ابتدایی و وجود خلأ در موضوع اهداف چارچوب برنامه درسی آموزش اخلاق سایبری در دوره ابتدایی، اهداف هشتگانه اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی، اقتصادی مرتبط با اخلاق سایبری متناسب با دوره ابتدایی در قالب حیطه شناخت، نگرش و مهارت جمعبندی و ارائه گردید.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق سایبری، اهداف، اهداف چارچوب برنامه درسی، دوره ابتدایی. |
|
متن کامل [PDF 495 kb]
(325 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1399/12/4 | انتشار: 1402/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|