بررسی مقایسه ای سطح توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایرانی در ایران و امارات
|
محمد مهدی عرب نژاد خانوکی1، علیرضا کلدی2، حسین آقاجانی |
1- 1. گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران 2- 2. گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران |
|
چکیده: (539 مشاهده) |
زمینه: کارآفرینی نقش بهسزایی در توسعه هر کشور دارد. از کارآفرینی به عنوان موتور محرّکه توسعه اقتصادی و تشخیص فرصت ها و استفاده از منابع یاد می شود و کارآفرینان کسانی هستند که با تشخیص فرصت ها موفقیت در امور تولیدی، تجاری و خدماتی را تضمین می کنند. اما باید توجه داشت که ملاک انجام هر فعالیتی به شیوه ای قابل قبول، رعایت مجموعه اصول اخلاقی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سطح توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایران و امارات شکل گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی/ علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق کارآفرینان ایرانی در ایران و امارات بودند. که از میان آنها 75 نفر با نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها با روش های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میزان توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایرانی در امارات به شکل معناداری بیش از کارآفرینان مقیم ایران است. اما مقایسه میزان رعایت اخلاق کسب کار در میان کارآفرینان مقیم شهرستان با تهران تفاوت معناداری نشان نداد.
نتیجه گیری: بی شک ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم، نظام بانکی، نظام آموزشی، خانواده و فرهنگ، ضمانت اجرایی قوانین و بازار رقابتی در میزان توجه کارآفرینان به اخلاق کسب و کار موثر می باشد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، اخلاق کسب و کار، کارآفرینی |
|
متن کامل [PDF 302 kb]
(297 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|