مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت
|
سعید خیاط مقدم، سیده مهدیه طباطبایی نسب |
|
|
چکیده: (5569 مشاهده) |
زمینه: اخلاق حرفهای، شاخهای مهم از اخلاق کاربردی است که پرداختن به آن از ضرورتهای زندگی در جوامع جدید است، بر این اساس مجموعه قواعد و اصول اخلاق باید در هر حرفهای رعایت و اخلاقیات بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از این رو، مقالۀ پیش رو با هدف شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت تدوین شد.
روش: پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی و کیفی است. جامعۀ آماری شامل تمامی مدیران تعاونی مسکن کیمیا توسعه سناباد بودند که از میان آنها، با استفاده از روش سرشماری، 31 نفر به عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و در نهایت، داده های خام با استفاده از آزمون فریدمن، مورد بررسی قرار گرفتند .
یافتهها: پس از تحلیل دادهها 37 مؤلفه اخلاق حرفهای در مدیریت شناخته و در 5 شاخص دستهبندی شدهاست. در پرسشنامه مورد بررسی شاخص معنویت دارای 3 مؤلفه، 10 مؤلفه درون شخصی (فردی)، 7 مؤلفه برون شخصی (فردی)، 12 مؤلفه درون سازمانی و 5 مؤلفه شاخص برون سازمانی را نشان میدهند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر مشخص میکند؛ رتبهبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت را میتوان به ترتیب شامل: مسئولیتپذیری، توکل به خدا، صداقت، امانت داری ، عدالت و... دانست. در نمونۀ مورد بررسی عامل معنویت در رتبۀ اول، عامل درون فردی و برون سازمانی در رتبۀ دوم و سوم، عامل درون سازمانی و برون فردی در رتبههای بعدی قرار دارند. در نهایت، اخلاق حرفهای مدیران در این جامعه در سطح مطلوبی قرار دارد. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت، اخلاق حرفهای، مسئولیتپذیری |
|
متن کامل [PDF 186 kb]
(23004 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/4/11 | انتشار: 1395/4/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|