رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفههای تفکر انتقادی
|
حسین مرادی مخلص، جمشید حیدری، نسیبه پوطی |
|
|
چکیده: (2768 مشاهده) |
زمینه: فناوریهای نوین که معلول و ثمرهی تفکر انسان بوده و به یکباره سطح و کیفیت زندگی انسانها را دگرگون کرده و ناممکنهای دیروز را نه تنها ممکن، بلکه بدیهی ساخته است، نظام تعلیم و تربیت را وارد عصر جدیدی بنام عصر یادگیری مادامالعمر نموده است. وجود فرصتهای مناسب عصر یادگیری مادامالعمر که یادگیری را در هر زمان و مکانی امکانپذیر نموده است و نیز رشد فزاینده اطلاعات، چالشی جدی برای تربیت اخلاقی سنتی در فرایند تعلیم و تربیت ایجاد نموده است که میبایست متولیان نظامهای تربیتی برای رشد تربیت اخلاقی چارهای بیندیشند. فنّاوری ثمرهی تفکر است و راهکارهای مقابله با اثرات منفی آن بر نظام تربیتی نیز تنها در تفکر نهفته است و باید مبتنی بر تفکر باشد. تفکر بالاترین سطح از سطوح آموزش و پرورش است. با تلفیق مؤلفههای تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری مادامالعمر، زمینهی رشد تربیت اخلاقی بیش از پیش مهیا میگردد.
نتیجه گیری: عصر یادگیری مادامالعمر برای تربیت اخلاقی یک چالش و درعینحال یک فرصت فراهم نموده است. چالش اینکه با رویکردهای تربیتی سنتی نمیتوان مخاطبین نظام تعلیم و تربیت را در زمینه ی تربیت اخلاقی رشد داد و فرصت اینکه با تلفیق مؤلفههای تفکر انتقادی در نظام تربیتی مادامالعمر و با پتانسیلی که این نظام در زمینه ی تفکر انتقادی دارد، میتوان هدفهای تربیت اخلاقی را محقق ساخت. نظام یادگیری مادامالعمر در عصر یادگیری مادامالعمر، مؤلفههای تفکر انتقادی را در خود نهفته دارد و کافی است با طراحی و تلفیق این مؤلفهها، آنها را از سطح پنهان و بالقوه به سطح بالفعل کشاند.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، تربیت اخلاقی، یادگیری مادامالعمر |
|
متن کامل [PDF 347 kb]
(2356 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/22 | پذیرش: 1397/9/22 | انتشار: 1397/9/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|