[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 15-8 برگشت به فهرست نسخه ها
رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفه‌های تفکر انتقادی
حسین مرادی مخلص، جمشید حیدری، نسیبه پوطی
چکیده:   (2768 مشاهده)

زمینه: فناوری‌های نوین که معلول و ثمره‌ی تفکر انسان بوده و به یکباره سطح و کیفیت زندگی انسان‌ها را دگرگون کرده و ناممکن‌های ‏دیروز را نه تنها ممکن، بلکه بدیهی ساخته است، نظام تعلیم و تربیت را وارد عصر جدیدی بنام عصر یادگیری مادام‌العمر نموده است. وجود ‏فرصت‌های مناسب عصر یادگیری مادام‌العمر که یادگیری را در هر زمان و مکانی امکان‌پذیر نموده است و نیز رشد فزاینده اطلاعات، چالشی ‏جدی برای تربیت اخلاقی سنتی در فرایند تعلیم و تربیت ایجاد نموده است که می‌بایست متولیان نظام‌های تربیتی برای رشد تربیت اخلاقی ‏چاره‌ای بیندیشند. فنّاوری ثمره‌ی تفکر است و راهکارهای مقابله با اثرات منفی آن بر نظام تربیتی نیز تنها در تفکر نهفته است و باید مبتنی ‏بر تفکر باشد. تفکر بالاترین سطح از سطوح آموزش ‌و پرورش است. با تلفیق مؤلفه‌های تفکر انتقادی در محیط‌های یادگیری مادام‌العمر، ‏زمینه‌ی رشد تربیت اخلاقی بیش ‌از پیش مهیا می‌گردد.‏

نتیجه گیری: عصر یادگیری مادام‌العمر برای تربیت اخلاقی یک چالش و درعین‌حال یک فرصت فراهم نموده است. چالش این‌که با ‏رویکردهای تربیتی سنتی نمی‌توان مخاطبین نظام تعلیم و تربیت را در زمینه ی تربیت اخلاقی رشد داد و فرصت این‌که با تلفیق مؤلفه‌های ‏تفکر انتقادی در نظام تربیتی مادام‌العمر و با پتانسیلی که این نظام در زمینه ی تفکر انتقادی دارد، می‌توان هدف‌های تربیت اخلاقی را محقق ‏ساخت. نظام یادگیری مادام‌العمر در عصر یادگیری مادام‌العمر، مؤلفه‌های تفکر انتقادی را در خود نهفته دارد و کافی است با طراحی و تلفیق ‏این مؤلفه‌ها، آن‌ها را از سطح پنهان و بالقوه به سطح بالفعل کشاند.‏

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، تربیت اخلاقی، یادگیری مادام‌العمر
متن کامل [PDF 347 kb]   (2356 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/22 | پذیرش: 1397/9/22 | انتشار: 1397/9/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Development of Ethical Education Along with the ‎Components of Critical Thinking. Ethics in Science and Technology 2018; 13 (3) :8-15
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1185-fa.html

مرادی مخلص حسین، حیدری جمشید، پوطی نسیبه. رشد تربیت اخلاقی با تلفیق مؤلفه‌های تفکر انتقادی. اخلاق در علوم و فناوری. 1397; 13 (3) :8-15

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1185-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660