دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، alhafadhisaad@gmail.com
چکیده: (100 مشاهده)
زمینه: مدل یادگیری سازندهگرا نسبت به رویکرد سنتی در کمک به دانشآموزان در شناخت باورهای غلط و اصلاح پایگاه دانش خود به گونهای مؤثرتر عمل می کند و اجازه میدهد به درستی با موضوعات اخلاقی برخورد کنند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تحلیل ارتباط ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با رشداخلاقی دانش آموزان با توجه به نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی و شناختی در دانش آموزان پایه پنجم دبیرستان شهر ناصریه(ناحیه قضاء النصر) انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر این پژوهش ازنظر روش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم دبیرستان شهر ناصریه به تعداد 900 نفر بود که تعداد 269 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS و آموس 23 استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد محیط یادگیری سازنده گرا بر راهبردهای انگیزشی (533/0=β) اثر داشت. همچنین محیط یادگیری سازنده گرا بر راهبردهای شناختی (664/0=β) اثر داشت. بر طبق یافته ها محیط یادگیری سازنده گرا بر رشد اخلاقی (125/0=β) اثر داشت. همچنین راهبردهای انگیزشی (268/0=β) و راهبردهای شناختی(586/0=β) بر رشد اخلاقی اثر داشتند. در نهایت بین محیط یادگیری سازنده گرا با رشد اخلاقی با نقش میانجی راهبردهای انگیزشی (143/0 =r) رابطه معنی دار وجود داشت. بین محیط یادگیری سازنده گرا با رشد اخلاقی با نقش میانجی راهبردهای شناختی (389/0 =r) رابطه معنی دار وجود داشت. نتیجه گیری: محیط یادگیری سازنده گرا سعی می کند بفهمد که یادگیرنده چه چیزی را درک کرده و درک نکرده است و چگونه می توان به بهترین نحو به یادگیرنده کمک کرد تا در یادگیری مشارکت داشته باشد. این محیط بی تردید در بالا بردن رشد اخلاقی دانش آموزان از طریق راهبردهای انگیزشی و شناختی اثرگذار است.
Mankhi Salman Al-Hafadhi S. Analyzing the Relationship between the Perception of the Constructivist Learning Environment and the Moral Development of Students: The Mediating Role of Motivational and Cognitive Strategies. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :179-186 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3340-fa.html
منخی سلمان الحفاظی سعدرسن. تحلیل ارتباط ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با عملکرد اخلاقی دانش آموزان: نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی و شناختی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :179-186