[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 186-179 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ارتباط ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با عملکرد اخلاقی دانش آموزان: نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی و شناختی
سعدرسن منخی سلمان الحفاظی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، alhafadhisaad@gmail.com
چکیده:   (100 مشاهده)
زمینه: مدل یادگیری سازنده‌گرا  نسبت به رویکرد سنتی در کمک به دانش‌آموزان در شناخت باورهای غلط و اصلاح پایگاه دانش خود به گونه‌ای مؤثرتر عمل می کند و اجازه می‌دهد به درستی با موضوعات اخلاقی برخورد کنند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تحلیل ارتباط ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با رشد اخلاقی دانش آموزان با توجه به نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی و شناختی در دانش آموزان پایه پنجم دبیرستان شهر  ناصریه(ناحیه قضاء النصر) انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر این پژوهش ازنظر روش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم دبیرستان شهر ناصریه به تعداد 900 نفر بود که تعداد 269 نفر نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS  و آموس 23 استفاده شد.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد محیط یادگیری سازنده گرا بر راهبردهای انگیزشی (533/0=β) اثر داشت. همچنین محیط یادگیری سازنده گرا بر راهبردهای شناختی (664/0=β) اثر داشت. بر طبق یافته ها محیط یادگیری سازنده گرا بر رشد اخلاقی (125/0=β) اثر داشت. همچنین راهبردهای انگیزشی (268/0=β) و راهبردهای شناختی(586/0=β) بر رشد اخلاقی اثر داشتند. در نهایت بین محیط یادگیری سازنده گرا با رشد اخلاقی با نقش میانجی راهبردهای انگیزشی (143/0 =r) رابطه معنی دار وجود داشت. بین محیط یادگیری سازنده گرا با رشد اخلاقی با نقش میانجی راهبردهای شناختی (389/0 =r) رابطه معنی دار وجود داشت.
نتیجه گیری: محیط یادگیری سازنده گرا سعی می کند بفهمد که یادگیرنده چه چیزی را درک کرده و درک نکرده است و چگونه می توان به بهترین نحو به یادگیرنده کمک کرد تا در یادگیری مشارکت داشته باشد. این محیط بی تردید در بالا بردن رشد اخلاقی دانش آموزان از طریق راهبردهای انگیزشی و شناختی اثرگذار است.
واژه‌های کلیدی: محیط یادگیری سازنده گرا، رشد اخلاقی، راهبرد انگیزشی، راهبرد شناختی
متن کامل [PDF 1152 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/25 | پذیرش: 1403/8/30 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mankhi Salman Al-Hafadhi S. Analyzing the Relationship between the Perception of the Constructivist Learning Environment and the Moral Development of Students: The Mediating Role of Motivational and Cognitive Strategies. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :179-186
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3340-fa.html

منخی سلمان الحفاظی سعدرسن. تحلیل ارتباط ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با عملکرد اخلاقی دانش آموزان: نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی و شناختی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :179-186

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3340-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714