1- 1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (370 مشاهده)
زمینه: مفهوم ارزشآفرینی مشترک مشتری متأثر از بعضی متغیرهای اثرگذار بر بعضی دیگر است که در این پژوهش تلاش شده با رویکرد تئوری داده بنیاد اقدام به طراحی الگوی اخلاقمدارانهپیشایندها و پیامدهای رفتارهای ارزشآفرینی مشترک در صنعت تایر گردد. روش: روش تحقیق به صورت اکتشافی و تحلیل دادهها به صورت کیفی انجام شد. جامعه تحقیق خبرگان صنعت تایر شامل: نمایندگیهای فروش تایر، مدیران بازاریابی تولیدکنندگان تایر و مهندسان تولید تایر بود که تعداد بیستویک نفر به عنوان نمونه بااستفاده از روش گروههای ناهمگن انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و داده ها با کدگذاری چندمرحلهای تحلیل شدند. یافته ها: یافتههای حاصل از مصاحبه و استخراج معانی نشان داده است که ارزشآفرینی مشترک مشتری در صنعت تایر کشور بر بسترهای رفتارهای مشارکتی مشتریان و رفتارهای شهروندی مشتریان شکل میگیرد که محرکهای آن نوآوری در محصولات و رعایت اصول اخلاقی در خدمات پس از فروش و درگیری مشتری و پیامدهای آن ارزش درک شده مشتری و تمایلات رفتاری است. این نتایج علاوه بر کدگذاری از طریق تحلیل قدرت نفوذ و وابستگی با مدل تحلیل ساختاری حمایت شده است. اعتبار کدگذاریها با توافق دو کدگذار و روایی آن بر اساس بازخورد مشارکتکنندگان پشتیبانی شده است. نتیجهگیری: تولیدکنندگان صنعت تایر میتوانند با پیش گرفتن اصول و تعهدات اخلاقی و حرفهای با تمرکز و برنامهریزی بر نوآوری و درگیری مشتری بستر را برای ارزشآفرینی مشترک فراهم نموده و در جهت جذب و حفظ مشتریان اقدام نمایند.