1- 1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (163 مشاهده)
زمینه: مفهوم ارزشآفرینی مشترک مشتری متأثر از بعضی متغیرهای اثرگذار بر بعضی دیگر است که در این پژوهش تلاش شده با رویکرد تئوری داده بنیاد اقدام به طراحی الگوی اخلاقمدارانهپیشایندها و پیامدهای رفتارهای ارزشآفرینی مشترک در صنعت تایر گردد. روش: روش تحقیق به صورت اکتشافی و تحلیل دادهها به صورت کیفی انجام شد. جامعه تحقیق خبرگان صنعت تایر شامل: نمایندگیهای فروش تایر، مدیران بازاریابی تولیدکنندگان تایر و مهندسان تولید تایر بود که تعداد بیستویک نفر به عنوان نمونه بااستفاده از روش گروههای ناهمگن انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و داده ها با کدگذاری چندمرحلهای تحلیل شدند. یافته ها: یافتههای حاصل از مصاحبه و استخراج معانی نشان داده است که ارزشآفرینی مشترک مشتری در صنعت تایر کشور بر بسترهای رفتارهای مشارکتی مشتریان و رفتارهای شهروندی مشتریان شکل میگیرد که محرکهای آن نوآوری در محصولات و رعایت اصول اخلاقی در خدمات پس از فروش و درگیری مشتری و پیامدهای آن ارزش درک شده مشتری و تمایلات رفتاری است. این نتایج علاوه بر کدگذاری از طریق تحلیل قدرت نفوذ و وابستگی با مدل تحلیل ساختاری حمایت شده است. اعتبار کدگذاریها با توافق دو کدگذار و روایی آن بر اساس بازخورد مشارکتکنندگان پشتیبانی شده است. نتیجهگیری: تولیدکنندگان صنعت تایر میتوانند با پیش گرفتن اصول و تعهدات اخلاقی و حرفهای با تمرکز و برنامهریزی بر نوآوری و درگیری مشتری بستر را برای ارزشآفرینی مشترک فراهم نموده و در جهت جذب و حفظ مشتریان اقدام نمایند.
Taghiganji S, Saeednia H, Alipour Darvishi Z, Vahabzadeh S. Designing an Ethical Model of Antecedents and Consequences of Joint Value Creation Behaviors with an Emphasis on Innovation in the Field of Industry. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :157-165 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3239-fa.html
تقی گنجی سارا، سعیدنیا حمیدرضا، علی پور درویشی زهرا، وهاب زاده شادان. الگوی اخلاق مدارانه پیشایندها و پیامدهای رفتارهای ارزشآفرینی مشترک با تأکید بر نوآوری در حوزه صنعت. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :157-165