طراحی الگوی فرآیندی تصمیمگیری اخلاق مدار در فرآیندهای سیاستگذاری شرکتهای نفتی کشور
|
سروش باقرزاده بازوند1، محمد ضیاءالدینی*1، حمید تابلی2 |
1- 1. گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران 2- 2. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
|
چکیده: (192 مشاهده) |
زمینه: تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرآیندی تصمیمگیری اخلاق مدار در فرآیندهای سیاستگذاری شرکتهای نفتی کشور به انجام رسیده است.
روش: تحقیق حاضر کیفی، با رویکرد پیمایشی-اکتشافی و مبتنی بر تئوری داده بنیاد بود. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد صنعت نفت، و مشاورین و اساتید دانشگاهی آشنا به مدیریت کلان صنعت نفت بودند که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی 9 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد.
یافته ها: پس از تحلیل مصاحبه ها 109 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی آنها و حذف مفاهیم تکراری، 42 مفهوم نهایی و 17 مقوله شناسایی شد.
نتیجه گیری: مقوله اصلی (محوری) "بروز حس اخلاق اجتماعی در مدیران" بود که تحت شرایط علی چون فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی مدیران، اعتقادات مذهبی، تخصص مدیریتی، دیدگاه مدیران در خصوص جامعه، آگاهی مدیران از فرایندهای صحیح تصمیمگیری اخلاقی، دانش مدیران از مسئولیتهای اجتماعی و تجربه مدیریتی آنها شکل می گیرد. مقوله اصلی تحت تاثیر شرایطی چون "تأکید وزارت نفت بر تصمیمگیری اخلاقی مدیران" و "فشار همکاران برای رعایت اخلاق در تصمیمات " هستند و شرایط محیطی چون"فشارهای محیطی برای همسویی با منافع جامعه" این مقوله را تحت تاثیر قرار می دهد. راهبردهای پیشنهادی این مدل "خودنظارتی مدیران در خصوص تصمیمات"، "نظارت ذینفعان بر تصمیمات مدیران" و "دورههای آموزشی ضمن خدمت بود که منجر به پیامدهایی چون"اعتماد ذینفعان" و "رضایت ذینفعان" می شود.
|
|
واژههای کلیدی: تصمیمگیری اخلاقی، سیاست گذاری، شرکتهای نفتی |
|
متن کامل [PDF 479 kb]
(125 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1401/11/15 | انتشار: 1401/11/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|