[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 130-123 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی فرآیندی تصمیم‌گیری اخلاق مدار در فرآیندهای سیاست‌گذاری شرکت‌های نفتی کشور
سروش باقرزاده بازوند1، محمد ضیاءالدینی*1، حمید تابلی2
1- 1. گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2- 2. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (420 مشاهده)
زمینه: تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرآیندی تصمیم‌گیری اخلاق مدار در فرآیندهای سیاست‌گذاری شرکت‌های نفتی کشور به انجام رسیده است.
روش: تحقیق حاضر کیفی، با رویکرد پیمایشی-اکتشافی و مبتنی بر تئوری داده بنیاد بود. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد صنعت نفت، و مشاورین و اساتید دانشگاهی آشنا به مدیریت کلان صنعت نفت بودند که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی 9 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.  ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاری‌های سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد.
یافته ها: پس از تحلیل مصاحبه ها 109 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی آنها و حذف مفاهیم تکراری، 42 مفهوم نهایی و 17 مقوله شناسایی شد.
نتیجه گیری: مقوله اصلی (محوری) "بروز حس اخلاق اجتماعی در مدیران" بود که تحت شرایط علی چون فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی مدیران، اعتقادات مذهبی، تخصص مدیریتی، دیدگاه مدیران در خصوص جامعه، آگاهی مدیران از فرایندهای صحیح تصمیم‌گیری اخلاقی، دانش مدیران از مسئولیت‌های اجتماعی و تجربه مدیریتی آنها شکل می گیرد. مقوله اصلی تحت تاثیر شرایطی چون "تأکید وزارت نفت بر تصمیم‌گیری اخلاقی مدیران" و "فشار همکاران برای رعایت اخلاق در تصمیمات " هستند و شرایط محیطی چون"فشارهای محیطی برای همسویی با منافع جامعه" این مقوله را تحت تاثیر قرار می دهد. راهبردهای پیشنهادی این مدل "خودنظارتی مدیران در خصوص تصمیمات"، "نظارت ذینفعان بر تصمیمات مدیران" و "دوره‌های آموزشی ضمن خدمت بود که منجر به پیامدهایی چون"اعتماد ذینفعان" و "رضایت ذینفعان" می شود.
واژه‌های کلیدی: تصمیم‌گیری اخلاقی، سیاست گذاری، شرکت‌های نفتی
متن کامل [PDF 479 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1401/11/15 | انتشار: 1401/11/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing an Ethical Decision-Making Process Model in the Policy-Making Processes of the Country's Oil Companies. Ethics in Science and Technology 2023; 17 (4) :123-130
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2850-fa.html

باقرزاده بازوند سروش، ضیاءالدینی محمد، تابلی حمید. طراحی الگوی فرآیندی تصمیم‌گیری اخلاق مدار در فرآیندهای سیاست‌گذاری شرکت‌های نفتی کشور. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (4) :123-130

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2850-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645