[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 80-72 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی
سعید حبیبی1، مهدی سلیمی2، سید حسن حسینی3
1- 1. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان).
2- 2. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان ، m.salimi@spr.ui.ac.ir
3- 3. گروه مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع).
چکیده:   (889 مشاهده)
زمینه: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود.
روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر، کیفی و با استفاده از رویکرد نظام مند نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین می باشد. جامعه آماری اساتید و خبرگان دانشگاهی در حوزه  اخلاق حرفه ای بودند که نمونه گیری پژوهش به روش هدفمند از نوع گلوله برفی  می باشد. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ اعتبار مصاحبه ها از دو روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦ و ﮔﻮﺑﺎ و همچنین شاخص پایایی بازآزمون بین کدگذاری ها در دو فاصله زمانی استفاده شد.
یافته ها: مفاهیم شناسایی شده در قالب شش مقوله اصلی 1. شرایط علی (عوامل شخصیتی، عوامل فردی، عوامل علمی (دانشی) و عوامل اخلاقی)؛ 2. مقوله مرکزی (نهادینه سازی اخلاق حرفه ای)؛ 3. راهبردها (کیفی سازی ارتقاء، نظارت و کنترل بهینه، و فرآیند جذب)؛ 4. عوامل زمینه ای (ارتباط موثر، ویژگی های انگیزشی، تخصص گرایی، و ارزشیابی عادلانه)؛ 5. عوامل مداخله گر (عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)؛ و 6. پیامدها (جلب اعتماد و احترام، تسری اخلاق، عملکرد بهینه، و ایجاد فرهنگ رقابت مثبت) دسته بندی و از ارتباط آنها مدل پارادایمی پژوهش ایجاد شد.
نتیجه گیری: توجه به مضامین ارائه شده و پیاده سازی آنها می تواند موجب پیامدهای مثبتی از جمله عملکرد بهینه اعضای هیأت علمی، تسری اخلاق در دانشکده های علوم ورزشی، جلب اعتماد متقابل بین دانشجویان و اساتید، و نهایتا ایجاد فرهنگ رقابت در فضایی مثبت و اخلاقی گردد.
واژه‌های کلیدی: پارادایم، اخلاق حرفه ای، نهادینه سازی، تربیت بدنی، آموزش عالی
متن کامل [PDF 473 kb]   (550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1400/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The presentation of a Paradigm Model for Institutionalizing of Professional Ethics in Faculty Members of Physical Education and Sports Sciences. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :72-80
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2485-fa.html

حبیبی سعید، سلیمی مهدی، حسینی سید حسن. ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :72-80

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2485-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4652