1- 1. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان). 2- 2. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان ، m.salimi@spr.ui.ac.ir 3- 3. گروه مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع).
چکیده: (550 مشاهده)
زمینه: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر، کیفی و با استفاده از رویکرد نظام مند نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین می باشد. جامعه آماری اساتید و خبرگان دانشگاهی در حوزه اخلاق حرفه ایبودند که نمونه گیری پژوهش به روش هدفمند از نوع گلوله برفی می باشد. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ اعتبار مصاحبه ها از دو روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦو ﮔﻮﺑﺎ و همچنین شاخصپایاییبازآزمونبینکدگذاری هادردو فاصلهزمانی استفاده شد. یافته ها: مفاهیم شناسایی شده در قالب شش مقوله اصلی 1. شرایطعلی (عوامل شخصیتی، عوامل فردی، عوامل علمی (دانشی) و عوامل اخلاقی)؛ 2. مقولهمرکزی (نهادینه سازی اخلاق حرفه ای)؛ 3. راهبردها (کیفی سازی ارتقاء، نظارت و کنترل بهینه، و فرآیند جذب)؛ 4. عوامل زمینه ای (ارتباط موثر، ویژگی های انگیزشی، تخصص گرایی، و ارزشیابی عادلانه)؛ 5. عوامل مداخله گر (عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)؛ و 6. پیامدها (جلب اعتماد و احترام، تسری اخلاق، عملکرد بهینه، و ایجاد فرهنگ رقابت مثبت) دسته بندی و از ارتباط آنها مدل پارادایمی پژوهش ایجاد شد. نتیجه گیری: توجه به مضامین ارائه شده و پیاده سازی آنها می تواند موجب پیامدهای مثبتی از جمله عملکرد بهینه اعضای هیأت علمی، تسری اخلاق در دانشکده های علوم ورزشی، جلب اعتماد متقابل بین دانشجویان و اساتید، و نهایتا ایجاد فرهنگ رقابت در فضایی مثبت و اخلاقی گردد.
The presentation of a Paradigm Model for Institutionalizing of Professional Ethics in Faculty Members of Physical Education and Sports Sciences. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :72-80 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2485-fa.html
حبیبی سعید، سلیمی مهدی، حسینی سید حسن. ارائه مدل پارادایمی نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :72-80