تدوین الگوی مؤلفههای اخلاقی مشارکت در رفتار آوایی کارکنان
|
محمد فائق محمدی1، سیروس قنبری*2 |
1- 1. گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بو علی سینا 2- 1. گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بو علی سینا ، siroosghanbari@yahoo.com |
|
چکیده: (717 مشاهده) |
زمینه: مشارکت کارکنان در سازمان و شنیدن صدای آنها، یکی از راههای همافزایی و تقویت روحیه انتقادپذیری و کار تیمی با هدف افزایش بهرهوری در سازمانهاست. هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی مؤلفههای اخلاقی مشارکت در رفتار آوایی کارکنان است.
روش: روش پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان، دانشگاههای کرمانشاه، همدان و کردستان بود(1585 نفر). در بخش کیفی به صورت هدفمند و بر مبنای اصل اشباع نظری تعداد 35 نفر از کارکنان مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی بر اساس جدول کرجسی و مورگان 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی جهت شناسایی عاملهای زیر بنایی مشارکت کارکنان در رفتار آوایی، سپس تحلیل عاملی تاییدی به منظور تعیین میزان توان مدل عاملی استفاده شد.
یافتهها: نتایج بخش کیفی در قالب 38 مضمون فرعی، و 10 مضمون اصلی دستهبندی شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی مضامین فرعی، در قالب 7 عامل زیربنایی توانمندی و قابلیت حرفهای، معیارهای ارزیابی عادلانه، سبک رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی پایدار، وجدان کاری، جو اخلاقی حامی مشارکت و اعتقادات و باورهای فردی مشخص شدند. در بخش تأییدی نیز مدل ارتباط عاملها با رفتار آوایی، برازش مناسبی داشت، که نشان از مناسب بودن عاملها در توسعه رفتار آوایی دارد.
نتیجه گیری: توسعه آوا و استفاده از مزایای آن نیازمند تقویت مؤلفههای اخلاقی و ترغیب کارکنان به مشارکت سازمانی و کاربست مؤلفههای اخلاقی در آوا و بیان نظرات آنان است. |
|
واژههای کلیدی: رفتار آوایی کارکنان، مؤلفههای اخلاقی، مشارکت سازمانی |
|
متن کامل [PDF 625 kb]
(329 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/5 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|