1- 1. گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بو علی سینا 2- 1. گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بو علی سینا ، siroosghanbari@yahoo.com
چکیده: (1257 مشاهده)
زمینه: مشارکت کارکنان در سازمان و شنیدن صدای آنها، یکی از راههای همافزایی و تقویت روحیه انتقادپذیری و کار تیمی با هدف افزایش بهرهوری در سازمانهاست. هدفازپژوهشحاضرتدوین الگوی مؤلفههای اخلاقی مشارکت در رفتار آوایی کارکنان است. روش: روشپژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان، دانشگاههای کرمانشاه، همدان و کردستان بود(1585 نفر).در بخش کیفی به صورت هدفمند و بر مبنای اصل اشباع نظری تعداد 35 نفر از کارکنان مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی بر اساس جدول کرجسی و مورگان 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی جهت شناسایی عاملهای زیر بنایی مشارکت کارکنان در رفتار آوایی، سپس تحلیل عاملی تاییدی به منظور تعیین میزان توان مدل عاملی استفاده شد. یافتهها: نتایج بخش کیفی در قالب 38 مضمون فرعی، و 10 مضمون اصلی دستهبندی شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی مضامین فرعی، در قالب 7 عامل زیربنایی توانمندی و قابلیت حرفهای، معیارهای ارزیابی عادلانه، سبک رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی پایدار، وجدان کاری، جو اخلاقی حامی مشارکت و اعتقادات و باورهای فردی مشخص شدند. در بخش تأییدی نیز مدل ارتباط عاملها با رفتار آوایی، برازش مناسبی داشت، که نشان از مناسب بودن عاملها در توسعه رفتار آوایی دارد. نتیجه گیری: توسعه آوا و استفاده از مزایای آن نیازمند تقویت مؤلفههای اخلاقی و ترغیب کارکنان به مشارکت سازمانی و کاربست مؤلفههای اخلاقی در آوا و بیان نظرات آنان است.
Develop a Model of Ethical Components of Participation in the Phonetic Behavior of Employees. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :53-61 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2483-fa.html
محمدی محمد فائق، قنبری سیروس. تدوین الگوی مؤلفههای اخلاقی مشارکت در رفتار آوایی کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :53-61