[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 44-36 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش سواد زیست‌محیطی و رابطه آن با اخلاق زیست‌محیطی
حانیه مجدی یزدی1، محمدرضا محبوبی1، احمد عابدی سروستانی1
1- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران
چکیده:   (1001 مشاهده)
زمینه: توجه به سواد و اخلاق زیست‌محیطی در کشاورزی نقش تعیین‌کننده در حفاظت از طبیعت و منابع تولید دارد. در صورت عدم برخورداری کشاورزان از سواد زیست‌محیطی، انتظار می­رود صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد شود. پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد زیست‌محیطی و رابطه آن با اخلاق زیست‌محیطی در بین کشاورزان شهرستان تربت‌حیدریه انجام‌شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی 3000 کشاورز بخش مرکزی شهرستان تربت‌حیدریه بودند که تعداد 250 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه بود. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS-19 توسط آماره­های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و همبستگی) و استنباطی (رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد دانش، رفتار، نگرش و اخلاق زیست­محیطی پاسخگویان در وضعیت مطلوب قرار دارد. همچنین بین سواد زیست‌محیطی و هر یک از مؤلفه‌های آن یعنی دانش، نگرش و رفتار و اخلاق زیست‌محیطی رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. همچنین دانش زیست­محیطی حدود 12 درصد، نگرش زیست­محیطی 21 درصد و رفتار زیست­محیطی 33 درصد توانایی پیش­بینی اخلاق زیست­محیطی را دارند.
نتیجه‌گیری: بین سواد زیست‌محیطی کشاورزان و هر یک از مؤلفه‌های آن یعنی دانش، نگرش و رفتار و اخلاق زیست‌محیطی آنان رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد، در نتیجه برای بهبود و ارتقای اخلاق زیست­محیطی کشاورزان، توجه به افزایش سطح دانش، بهبود نگرش و تقویت رفتار زیست محیطی آنان از طریق آموزش و در نظر گرفتن مشوق­ها و انگیزه­های مناسب، ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق زیست‌محیطی، سواد زیست‌محیطی، کشاورزان
متن کامل [PDF 446 kb]   (590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/28 | پذیرش: 1399/2/29 | انتشار: 1400/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessing Environmental Literacy and its Relationship with Environmental Ethics. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :36-44
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2481-fa.html

مجدی یزدی حانیه، محبوبی محمدرضا، عابدی سروستانی احمد. سنجش سواد زیست‌محیطی و رابطه آن با اخلاق زیست‌محیطی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :36-44

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2481-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4652