| سنجش سواد زیستمحیطی و رابطه آن با اخلاق زیستمحیطی | 
								
								  | حانیه مجدی یزدی1،    محمدرضا محبوبی1،    احمد عابدی سروستانی1 | 
								
								  | 1- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1901 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: توجه به سواد و اخلاق زیستمحیطی در کشاورزی نقش تعیینکننده در حفاظت از طبیعت و منابع تولید دارد. در صورت عدم برخورداری کشاورزان از سواد زیستمحیطی، انتظار میرود صدمات جبرانناپذیری به محیط زیست وارد شود. پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد زیستمحیطی و رابطه آن با اخلاق زیستمحیطی در بین کشاورزان شهرستان تربتحیدریه انجامشد.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی 3000 کشاورز بخش مرکزی شهرستان تربتحیدریه بودند که تعداد 250 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS-19 توسط آمارههای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و همبستگی) و استنباطی (رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت.
 یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد دانش، رفتار، نگرش و اخلاق زیستمحیطی پاسخگویان در وضعیت مطلوب قرار دارد. همچنین بین سواد زیستمحیطی و هر یک از مؤلفههای آن یعنی دانش، نگرش و رفتار و اخلاق زیستمحیطی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین دانش زیستمحیطی حدود 12 درصد، نگرش زیستمحیطی 21 درصد و رفتار زیستمحیطی 33 درصد توانایی پیشبینی اخلاق زیستمحیطی را دارند.
 نتیجهگیری: بین سواد زیستمحیطی کشاورزان و هر یک از مؤلفههای آن یعنی دانش، نگرش و رفتار و اخلاق زیستمحیطی آنان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، در نتیجه برای بهبود و ارتقای اخلاق زیستمحیطی کشاورزان، توجه به افزایش سطح دانش، بهبود نگرش و تقویت رفتار زیست محیطی آنان از طریق آموزش و در نظر گرفتن مشوقها و انگیزههای مناسب، ضروری است.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  اخلاق زیستمحیطی، سواد زیستمحیطی، کشاورزان | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 446 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1272 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1398/12/28 | پذیرش: 1399/2/29 | انتشار: 1400/12/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |