مولفه های اخلاق کسب و کار و وضعیت اعتباری مشتریان حقوقی بانک ها
|
محمدرضا اعتباری، ناصر فقهی فرهمند1، سلیمان ایران زاده |
|
|
چکیده: (1019 مشاهده) |
زمینه: ریسک اعتباری یکی از مهمترین موضوعات سیستم بانکی است که میتواند باعث بروز بحرانهای مالی و اقتصادی در سطح خرد و کلان شود. بر همین اساس تعدادی از مطالعات انجام شده نشان داده اند که متغیرهای اخلاقی میتوانند ریسک اعتباری بانکها را به حداقل برسانند. با این وجود مطالعات تجربی زیادی در این خصوص در دسترس قرار ندارد. بر همین اساس هدف این تحقیق، بررسی مولفه های اخلاق کسب و کار بر اساس وضعیت اعتباری مشتریان حقوقی بانکها میباشد.
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای پسرویدادی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان حقوقی بانک پاسارگاد شمال غرب بوده که قبل از سال 1398 تسهیلات اعتباری از بانک دریافت نموده اند. حجم نمونه آماری 157 مشتری حقوقی تعیین شده که به دو گروه مشتریان جاری و سررسید گذشته تقسیم شده اند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب الفای کرونباخ تأیید شده است. به منظور تحلیل داده ها نیز از روشهای آنالیز واریانس چند متغیره و ازمون میانگین دو جامعه مستقل استفاده شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان میدهد که بین مولفههای اخلاقی کسب و کار در بین مشتریان جاری و سررسید گذشته تفاوت معنیداری وجود داشته است و میانگین امتیازات مشتریان جاری بیشتر از مشتریان سررسید گذشته بوده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که مولفه های اخلاقی توان تعیین وضعیت اعتباری مشتریان حقوقی را داشته و لازم است در مدلهای ارزیابی ریسک اعتباری از مولفه های اخلاقی استفاده شود. توجه به این مولفه ها در اعطای اعتبار میتواند باعث کاهش ریسک اعتباری شود.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق کسب و کار، وضعیت اعتباری، مشتریان حقوقی |
|
متن کامل [PDF 834 kb]
(497 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/2 | پذیرش: 1398/8/1 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|