[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 147-139 برگشت به فهرست نسخه ها
مولفه های اخلاق کسب و کار و وضعیت اعتباری مشتریان حقوقی بانک ها
محمدرضا اعتباری1، ناصر فقهی فرهمند*1، سلیمان ایران زاده1
1- گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (904 مشاهده)
زمینه: ریسک اعتباری یکی از مهمترین موضوعات سیستم بانکی است که می­تواند باعث بروز بحران­های مالی و اقتصادی در سطح خرد و کلان شود. بر همین اساس تعدادی از مطالعات انجام شده نشان داده ­اند که متغیرهای اخلاقی می­توانند ریسک اعتباری بانک­ها را به حداقل برسانند. با این وجود مطالعات تجربی زیادی در این خصوص در دسترس قرار ندارد. بر همین اساس هدف این تحقیق، بررسی مولفه­ های اخلاق کسب و کار بر اساس وضعیت اعتباری مشتریان حقوقی بانک­ها می­باشد.
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش­های پس­رویدادی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان حقوقی بانک پاسارگاد شمال غرب بوده که قبل از سال 1398 تسهیلات اعتباری از بانک دریافت نموده اند. حجم نمونه آماری 157 مشتری حقوقی تعیین شده که به دو گروه مشتریان جاری و سررسید گذشته تقسیم شده ­اند. نمونه ­گیری به صورت هدفمند انجام شده است. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب الفای کرونباخ تأیید شده است. به منظور تحلیل داده­ ها نیز از روش­های آنالیز واریانس چند متغیره و ازمون میانگین دو جامعه مستقل استفاده شده است.
یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان می­دهد که بین مولفه­های اخلاقی کسب و کار در بین مشتریان جاری و سررسید گذشته تفاوت معنی­داری وجود داشته است و میانگین امتیازات مشتریان جاری بیشتر از مشتریان سررسید گذشته بوده است.
نتیجه ­گیری: نتایج نشان می­دهد که مولفه ­های اخلاقی توان تعیین وضعیت اعتباری مشتریان حقوقی را داشته و لازم است در مدل­های ارزیابی ریسک اعتباری از مولفه ­های اخلاقی استفاده شود. توجه به این مولفه ­ها در اعطای اعتبار می­تواند باعث کاهش ریسک اعتباری شود.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق کسب و کار، وضعیت اعتباری، مشتریان حقوقی
متن کامل [PDF 834 kb]   (406 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/2 | پذیرش: 1398/8/1 | انتشار: 1400/6/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Business Ethics Components and Credit Status of Legal Banking Customers. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (2) :139-147
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2297-fa.html

اعتباری محمدرضا، فقهی فرهمند ناصر، ایران زاده سلیمان. مولفه های اخلاق کسب و کار و وضعیت اعتباری مشتریان حقوقی بانک ها. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (2) :139-147

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2297-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645