رابطه بین نهادینهسازی اخلاق و پاسخگویی مدیران
|
سعید خیاط مقدم، مهدی یوسفی، ناهید حبیبی |
|
|
چکیده: (2148 مشاهده) |
زمینه: پاسخگویی، مسئلهای مهم و چالشآور در نظامهای اداری و سیاسی بیشتر کشورها بوده و هست و عدم پاسخگویی مناسب و بهموقع به کارکنان منجر به ایجاد جو بیاعتمادی و سردی کارکنان نسبت به سازمان میشود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نهادینهسازی اخلاق و پاسخگویی تدوین شد .
روش: این پژوهش کاربردی با روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تمامی کارکنان شعب بانک صادرات شهر مشهد به تعداد 1400 نفر میباشند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 310 نفر به عنوان نمونه وارد فرایند تحلیل شده اند روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای است ؛ ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه های نهادینه سازی اخلاق و پاسخگویی مدیران می باشد که روایی آنها از نوع محتوا بوده و بر طبق نظر صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS و تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL استفاده گردید.
یافته ها: یافته ها نشان میدهد که بین متغیر مستقل نهادینهسازی اخلاق و ابعاد آن (نهادینهسازی صریح اخلاق و نهادینهسازی ضمنی اخلاق) با متغیر وابسته پاسخگویی مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میزان ضریب الفای کرونباخ برای نهادینه سازی اخلاق 87/0 و برای پاسخگویی مدیران 81/0 میباشد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که نهادینه سازی اخلاق و توجه به شاخص های اخلاقی باعث می شود که مدیران حس مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به کارکنان خود داشته بلشند که متقابلا پاسخگویی بیشتر و مناسبتری خواهند داشت. |
|
واژههای کلیدی: نهادینه سازی صریح اخلاق، نهادینه سازی ضمنی اخلاق، پاسخگویی مدیران |
|
متن کامل [PDF 901 kb]
(891 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/15 | پذیرش: 1398/12/15 | انتشار: 1398/12/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|