گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، moradimokhles@basu.ac.ir
چکیده: (671 مشاهده)
زمینه: عصر حاضر، عصر ظهور دیجیتال و آمیختگی فناوری با نظامهای آموزشی است. این آمیختگی تغییر و تحولاتی در فرایند آموزش و یادگیری به وجود آورده است. با توجه به محبوبیت و دسترسی آسان فناوریهای بیسیم و قابلحمل، همچون تلفن همراه، تبلت و لپتاپ هر شخص میتواند با در اختیار داشتن این ابزار در هر مکان و زمانی به یادگیری بپردازد و وارد محیط یادگیری سیار بشود. ازآنجاییکه دو مفهوم اخلاق حرفهای و محیط یادگیری سیار در عصر پساکرونا جایگاه ویژهای در نظام آموزش رسمی و غیررسمی کسب نموده است، اهمیت رعایت اخلاق حرفهای در محیط یادگیری سیار را مضاعف مینماید. بحث طراحی محیطهای یادگیری سیار مبتنی بر مؤلفههای استاندارد اخلاقی از جنبههای مختلف آموزشی، نگرشی حتی فناوری موردتوجه برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت در دنیا قرارگرفته است. بر اساس آنچه مطرح شد، هدف پژوهش حاضر تبیین مؤلفههای اخلاق حرفهای در محیط یادگیری سیار میباشد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، مؤلفه اصلی اخلاق حرفهای در محیط یادگیری سیار را استخراج و تبیین نمود که عبارت بودند از: شخصیت اخلاقی، منش اخلاقی، اخلاق در عملکرد علمی، اخلاق قانونی، اخلاق در ارتباطات، اخلاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به همراه هفده زیر مؤلفه آن. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد، رعایت اخلاق حرفهای در محیط یادگیری سیار نقش تعیینکنندهای در نگرش متربیان به علمآموزی در بستر این محیط پویای یادگیری در عصر پساکرونا دارد. درنهایت نتایج این پژوهش، تبیین و کاربست مؤلفههای اخلاق حرفهای در محیط یادگیری سیار در یادگیری اثربخش و بهبود عملکرد یادگیرندگان را مؤثرمعرفی نمود.
Moradimokhles H. Studying the components of professional ethics in the mobile learning environment in the Post-COVID-19 Era. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :11-20 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2951-fa.html
مرادی مخلص حسین. تبیین مؤلفههای اخلاق حرفهای در محیط یادگیری سیار در عصر پساکرونا. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :11-20