1- دانش آموختۀ کارشناسیارشد ریاضی محض، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران 2- گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
چکیده: (1033 مشاهده)
زمینه: اخلاق سازمانی به عنوان یک چارچوب و الگوی مناسب در جهت پیشبرد اهداف سازمان، به عنوان یک عامل انگیزاننده قوی است و تأثیر مستقیم بر عملکرد و یا خدمات سازمانها دارد، که این امر در مفهوم جلب اعتماد سازمانی و بهبود عملکرد شغلی جلوهگر خواهد شد؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق سازمانی بر دو مولفه اعتماد سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان انجام شد. روش: روش انجام کار به صورت یک تحلیل مرور سیستماتیک در سال 1401 صورت پذیرفت و برای انجام آن از پایگاههای علمی انگلیسی و پایگاههای علمی فارسی معتبر، کلید واژههای مرتبط با موضوع تحقیق در دو زبان فارسی و انگلیسی استفاده شد؛ از مجموع 127 مقاله، با بهرهگیری از چک لیست استروب، در نهایت با حذف مقالات تکراری، مقالات فاقد متن کامل و....، 18 مقاله واجد شرایط نهایی شده و به پژوهش وارد گردیدند. یافتهها: از میان مقالات نهایی، 50 درصد مطالعات خارجی و 50 درصد نیز داخلی بودهاند، که در این میان 5.55 درصد پژوهشهای مقطعی وکیفی، 27.77 درصد توصیفی وتحلیلی، 22.22 درصد توصیفی وپیمایشی، 5.55 درصد مقطعی وتحلیلی، 5.55 درصد مقطعی وکیفی و در نهایت 31.36 درصد توصیفی وهمبستگی بودهاند. در تمام مقالات بررسیشده، به نوعی نقش اخلاق سازمانی در بهبود اعتماد سازمانی و ارتقای کیفی عملکرد شغلی مورد بحث قرار گرفته و تأیید شد. نتیجهگیری: نتایج این تحقیقات نشان داد که میتوان میان اخلاق سازمانی و دو متغیر اعتماد سازمانی ارتباط معناداری متصور بود؛ به عبارت دیگر مدیریت مناسب مفاهیم اخلاقی در سازمان، نه تنها نتایج درون سازمانی مانند ارتقای بهرهوری و عملکرد شغلی، تقویت وجدان کار گروهی، نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی و توانمندساختن کارکنان را در پی خواهد داشت، بلکه میتواند موجب افزایش حس اعتماد به سازمان گردد.
Jafari A, Ghayor Baghbani S M. A Systematic Review of the Role of Organizational Ethics in Trust and Job Performance. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :59-71 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3228-fa.html
جعفری اکرم، غیور باغبانی سید مرتضی. نقش اخلاق سازمانی در اعتماد و عملکرد شغلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :59-71