[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 71-59 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اخلاق سازمانی در اعتماد و عملکرد شغلی
اکرم جعفری1 ، سید مرتضی غیور باغبانی 2
1- دانش آموختۀ کارشناسی‌ارشد ریاضی محض، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
2- گروه مدیریت، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
چکیده:   (120 مشاهده)
زمینه: اخلاق سازمانی به عنوان یک چارچوب و الگوی مناسب در جهت پیشبرد اهداف سازمان، به عنوان یک عامل انگیزاننده قوی است و تأثیر مستقیم بر عملکرد و یا خدمات سازمان‌ها دارد، که این امر در مفهوم جلب اعتماد سازمانی و بهبود عملکرد شغلی جلوه‌گر خواهد شد؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق سازمانی بر دو مولفه اعتماد سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان انجام شد.
روش: روش انجام کار به صورت یک تحلیل مرور سیستماتیک در سال 1401 صورت پذیرفت و برای انجام آن از پایگاه‌های علمی انگلیسی و پایگاه‌های علمی فارسی معتبر، کلید واژه‌های مرتبط با موضوع تحقیق در دو زبان فارسی و انگلیسی استفاده شد؛ از مجموع 127 مقاله، با بهره‌گیری از چک لیست استروب، در نهایت با حذف مقالات تکراری، مقالات فاقد متن کامل و....، 18 مقاله واجد شرایط نهایی شده و به پژوهش وارد گردیدند.
یافته‌ها: از میان مقالات نهایی، 50 درصد مطالعات خارجی و 50 درصد نیز داخلی بوده‌اند، که در این میان 5.55 درصد پژوهش‌های مقطعی وکیفی، 27.77 درصد توصیفی وتحلیلی، 22.22 درصد توصیفی وپیمایشی، 5.55 درصد مقطعی وتحلیلی، 5.55 درصد مقطعی وکیفی و در نهایت 31.36 درصد توصیفی وهمبستگی بوده‌اند. در تمام مقالات بررسی‌شده، به نوعی نقش اخلاق سازمانی در بهبود اعتماد سازمانی و ارتقای کیفی عملکرد شغلی مورد بحث قرار گرفته و تأیید شد.
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیقات نشان داد که می‌توان میان اخلاق سازمانی و دو متغیر اعتماد سازمانی ارتباط معناداری متصور بود؛ به عبارت دیگر مدیریت مناسب مفاهیم اخلاقی در سازمان‌، نه تنها نتایج درون سازمانی مانند ارتقای بهره‌وری و عملکرد شغلی، تقویت وجدان کار گروهی، نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی و توانمندساختن کارکنان را در پی خواهد داشت، بلکه می‌تواند موجب افزایش حس اعتماد به سازمان گردد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق سازمانی، اعتماد سازمانی، عملکرد شغلی، مرور سیستماتیک
متن کامل [PDF 480 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/2/12 | انتشار: 1403/2/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A, Ghayor Baghbani S M. A Systematic Review of the Role of Organizational Ethics in Trust and Job Performance. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :59-71
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3228-fa.html

جعفری اکرم، غیور باغبانی سید مرتضی. نقش اخلاق سازمانی در اعتماد و عملکرد شغلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :59-71

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3228-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652