1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران 2- گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی،واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، ایران ، mbagheri.sbu@gmail.com 3- گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی،واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده: (106 مشاهده)
زمینه: هوش اخلاقی به توانایی اعمال اصول اخلاقی در اهداف، ارزش ها و اعمال شخصی اشاره دارد که می تواند عملکرد سازمان ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف ارائه مدل ارتقای هوش اخلاقی کارکنان در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شد. روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعه هدف شامل خبرگان دانشگاهی و حرفهای که در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بودند که با روش گلوله برفی هدفمند 20 نفر از آنها به عنوان نمونه شناسایی شده و مصاحبه با آنها به روش عمیق نیمه ساختار یافته انجام گردید. داده های به دست آمده با روش دلفی مورد تحلیل قرار گرفتند. در بخش کمی،. جامعه کارکنان ستادی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بودند که 60 نفر از آنها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بخش کیفی بود. در نهایت رتبه بندی مولفهها توسط روش تاپسیس انجام شد. یافته ها: بر اساس نتایج دلفی،11 بعد و 54 مولفه به عنوان مولفههای ارتقای هوش اخلاقی کارکنان شناسایی شد. همچنین مطابق با نتایج بدست آمده از روش تاپسیسمولفههای فرعی گوش دادن به سخنان کارکنان با وزن 917/0، برنامه ریزی در جهت افزایش معنویت در سازمان با وزن 872/0 و کمک از مشاوران علوم رفتاری با وزن 848/0 بالاترین اولویت را در میان سایر مولفهها دارا میباشند. نتیجه گیری: هوش اخلاقی، موجب افزایش تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر کارکنان شده و به بهبود کارایی فردی و گروهی می انجامد. از این رو، لازم است مدیران در جهت ارتقای هوش اخلاقی کارکنان، گام هایی را بردارند.