[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 54-46 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظریه‌های عمل‌گرایی و بازسازی گرایی در رابطه با آموزش اخلاق و قانون پذیری به دانش آموزان
علی اصغر قلیچ خان1، محمدرضا سرمدی*2، محمد هاشم رضایی2، فائزه ناطقی3
1- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران.
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران .
3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
چکیده:   (396 مشاهده)
زمینه: اخلاق و قانون پذیری نقش مهمی در ایجاد ارتباطی پنهان اما حیاتی در میان مردم به عهده دارند. از این رو، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی دیدگاه دو نظریه عمل‌گرایی و بازسازی گرایی در رابطه با آموزش اخلاق و قانون پذیری به دانش آموزان بوده است. برای این هدف با مروری بر کتب مکتوب و  و منابع الکترونیکی مطالب به روش کتابخانه‌ای و با استفاده از ابزار فیش‌برداری، جمع‌آوری‌شده و با استفاده از روش توصیفی تفسیر ‌شد.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر این است که دو نظریه عمل‌گرایی و بازسازی گرایی ( نو عمل گرایی) در زمینه آموزش اخلاق و قانون پذیری به دانش آموزان دارای عناصر تربیتی خاصی می‌باشند. هر یک از این نظریه‌ها، دارای مبانی و اصول تربیتی، اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، روش‌های آموزشی و ارزشیابی در ارتباط با آموزش اخلاق و قانون‌گذاری هستند که با یکدیگر شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. دانشمندان معاصر عمل‌گرایی کلاسیک از تجربه به‌عنوان قلب عمل‌گرایی دفاع می کنند در حالی که نئوپراگماتیست ها مفهوم تجربه را به نفع عمل‌گرایی کاملاً زبانی کنار می گذارند. حس مشترک که برای پراگماتیسم یک مسأله بسیار محوری است، برای عمل‌گرایی نوین یک امر فرافردی و بین فردی است. عمل‌گرایی نوین نوعی برداشت و تفسیر سوم از دیدگاه دیویی است و گاهی اوقات به عمل‌گرایی زبان شناسانه و نسخه پست مدرن عمل‌گرایی نیز معروف است.
واژه‌های کلیدی: عمل‌گرایی، بازسازی گرایی، آموزش اخلاق، قانون پذیری
متن کامل [PDF 477 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/2 | پذیرش: 1401/4/6 | انتشار: 1402/8/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparison of Theories of Pragmatism and Reconstructionism in Relation to Teaching Ethics and Legality to Students. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (3) :46-54
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3082-fa.html

قلیچ خان علی اصغر، سرمدی محمدرضا، رضایی محمد هاشم، ناطقی فائزه. مقایسه نظریه‌های عمل‌گرایی و بازسازی گرایی در رابطه با آموزش اخلاق و قانون پذیری به دانش آموزان. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (3) :46-54

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3082-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645