ارائه مدل پیش بین رعایت اخلاق پژوهش در بین دانشجویان
|
عباس ثابت، اردلان فیلی، علیرضا پویا، امیر ارسلان مجیدی |
|
|
چکیده: (3443 مشاهده) |
زمینه : در تمامی پژوهشهای علمی، رعایت اخلاق پژوهش، تضمین کننده کیفیت، امری ضروری و غیرقابل انکار میباشد که بایستی توسـط همـه پژوهشـگران مورد توجه قرار گیرد. مقاله حاضر با ارائه مدل علّی متغیرهای روانشناختی و آموزشی مؤثر بر رعایت اخلاق پژوهش در بین دانشجویان تلاش میکند با ارائه متغیرهای مربوطه اهمیت رعایت اخلاق پژوهش را دو چندان کند.
روش: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و دادهها از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مطالعه، 730 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای – تصادفی متناسب با حجم هر یک از طبقات و بر اساس فرمول کوکران 252 نفر از آنان به عنوان نمونه تعیین گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی ازپنچ پرسشنامه بسته و استاندارد است. جهت ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهها از آﻣﺎرﻫﺎی ﺗﻮصیفی، ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با استفاده از نرم افزار lisrel8.5 استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین متغیرهای تحقیق به ترتیب متغیرهای وجدانی بودن، شدت تنبیه ادراک شده، آموزش اخلاق پژوهش و نگرش مذهبی بیشترین اثر بر رعایت اخلاق پژوهش داشتهاند، اما تاثیرگذاری متغیر خود تنظیمی پژوهش بر متغیر ملاک تایید نگردید
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق انجام اقداماتی جهت پررنگتر کردن نظارت بر فعالیتهای پژوهشی و ورود مفاهیم و الزامات اخلاق پژوهش و هم چنین تبعات عدم رعایت آن، در برنامه درسی دانشجویان می تواند به ارتقای رعایت اخلاق پژوهش بیانجامد |
|
واژههای کلیدی: اخلاق پژوهش، آموزش، وجدانی بودن، نگرش مذهبی |
|
متن کامل [PDF 535 kb]
(1438 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/30 | پذیرش: 1396/11/30 | انتشار: 1396/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|