[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 69-60 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان
رسول عباسی، غزاله طاهری*، جبار بابا شاهی
چکیده:   (3537 مشاهده)
زمینه: علیرغم نقش بی‌بدیل اساتید در فرایند تعلیم و تربیت در دانشگاه‌ها و اهمیت رعایت اخلاق از سوی آنها پژوهش‌های چندانی در راستای ساخت مدل‌های مفهومی اخلاق حرفه‌ای اساتید انجام نشده است. پژوهش حاضر به بررسی وضعیت اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاه‌ها از دیدگاه دانشجویان پرداخته است.
روش: شیوه انجام پژوهش در بخش شناسایی شاخص‌ها، تحلیل منطقی متن و در بخش تأیید اعتبار و مفهوم‌سازی مجدد، جزء مطالعات پیمایشی است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی غیرپزشکی استان قم است که از بین آنها 373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه‌گیری، طبقه‌ای تصادفی و ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق‌ساخته مبتنی بر شاخص‌های مفهومی مدل بوده است. برای تحلیل اطلاعات از ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t و آزمون رتبه‌ای فریدمن استفاده شده است.
یافته‌ها: با تحلیل عاملی داده‌ها، مفهوم اخلاق حرفه‌ای اساتید شامل سه بعد و هشت شاخص «عدالت، ضابطه‌مداری، اعتدال، بردباری، جوانمردی، انگیزه‌بخشی، تدریس اثربخش و هدایت‌گری علمی» به دست آمد. عامل استخراج شده، 62 درصد از واریانس متغیر اخلاق حرفه‌ای اساتید را تبیین می‌کند. امتیاز اساتید در تمامی شاخص‌ها در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارد و بردباری اساتید، بالاترین رتبه را از نظر دانشجویان دارد.
نتیجه‌گیری: این بررسی نشان داد که از نگاه دانشجویان، اساتید دانشگاهی در رعایت هشت شاخص استخراجی اخلاق حرفه‌ای با وضعیت مطلوب فاصله دارند. لذا می‌توان اذعان نمود دانشگاه‌ها و نهادهای بالادستی آن هنوز نیازمند اقدامات مؤثرتری در ارتقای شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاهی هستند.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای، اساتید دانشگاهی
متن کامل [PDF 172 kb]   (4959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/30 | پذیرش: 1396/11/30 | انتشار: 1396/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating Faculty Members’ Professional Ethics in View of Students. Ethics in Science and Technology 2018; 12 (4) :60-69
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-880-fa.html

عباسی رسول، طاهری غزاله، بابا شاهی جبار. وضعیت اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری. 1396; 12 (4) :60-69

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-880-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645