طراحی مدل دیمتل فازی اخلاق کسبوکار پایدار
|
عباس شول، مصطفی هادوی نژاد*، علی سیاح پور |
|
|
چکیده: (3364 مشاهده) |
زمینه: اخلاق کسب و کار پایدار از جمله مسائل مهم سازمانها محسوب میشود که عدم شناخت شاخصها و التزام به رعایت آنها میتواند پیامدهای منفی جامعهستیز گوناگونی در پی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای اخلاق کسب و کار پایدار و تعیین درجه اهمیت آنها با استفاده از فن تاپسیس فازی، شبکه روابط علت و معلولی و میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از این شاخصها را در هم با استفاده از رویکرد دیمتل فازی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعه پژوهش، خبرگان و اساتید دانشگاه آشنا و صاحبنظر در ارتباط با موضوع مورد مطالعه بودند که 5 نفر از انها از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. لبزار پزوهش پرسشنامه بود. پس از شناسایی شاخصهای اخلاق کسب و کار از دل پیشینه و نظر خبرگان پژوهش، برای انجام اولویتبندی آنها از فن تاپسیس فازی و برای تعیین وضعیت روابط علّی میان این شاخصها از فن دیمتل فازی استفاده شد.
یافتهها: از میان 8 شاخص اخلاق کسب و کار پایدار (مسئولیتپذیری اجتماعی، ارزشهای اجتماعی، پالایش و تطهیر درونی، شایستگی فرهنگی، ایدهآلهای اخلاقی، ایدهآلهای معنوی، شایستگی اجتماعی و یکپارچگی اخلاقی) 4 مورد نخست، به ترتیب اولویت، مهمترین آنها شناسایی شدند. همچنین، معلوم شد که اثرپذیرترین شاخص در میان دیگر شاخصهای اخلاق کسب و کار پایدار، شایستگی فرهنگی و نقطه مقابل آن، به ترتیب ارزشهای اجتماعی و شایستگیهای اجتماعی هستند.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای ارزشهای اجتماعی و شایستگی های اجتماعی بر دیگر شاخصها اثرگذار هستند بنابراین بایسته است هر گونه تلاش مدیریتی برای ارتقاء اخلاق کسب و کار پایدار با سرمایهگذاری بیشتر برای ارتقاء کیفی ارزشها و شایستگیهای اجتماعی و در پس آن پالایش و تطهیر درونی فعالان عرصه کسب و کار همراه باشند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق کسب و کار پایدار، تاپسیس فازی، دیمتل فازی |
|
متن کامل [PDF 218 kb]
(2294 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|