[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 9-1393 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تدوین مولفه های منشور اخلاق دانش آموزی
چکیده:   (4647 مشاهده)
زمینه: رعایت مولفه های اخلاقی در امر آموزش به وسیله دانش آموزان، نقش اساسی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش و ایجاد فضای اخلاقی مناسب دارد. و تا زمانی که دانش آموزان اصول اخلاقی را در رابطه با خود، دیگران و معلم رعایت نکنند، سایر مباحث آموزشی به درستی استوار نمی گردند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تدوین مولفه های منشور اخلاق دانش آموزی در مدارس بوده است.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل: تمامی معلمان و دانش آموزان دبیرستان های پسرانه استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای۱۰۰ نفر از معلمان و ۲۷۵ نفر از دانش آموزان دبیرستانی به عنوان نمونه های پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه پژوهشگر ساخته منشور اخلاق دانش آموزی بود. در تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، از روش های استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای، معادلات ساختاری و آزمون تی دو جامعه مستقل و تاپسیس) استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که؛ تمامی مولفه های شناسایی شده از همبستگی لازم به عنوان یک ساختار کلی، برخوردار بودند. و مولفه های: وقت شناسی و حضور به موقع در کلاس درس، مودب و مهربان بودن دانش آموز و اجتناب از نسبت دادن القاب تحقیر کننده به سایر دانش آموزان و کادر مدرسه به ترتیب دارای بیشترین وزن ها در مقایسه به دیگر مولفه ها بوده اند. و در بیشتر مولفه ها میان دانش آموزان و معلمان اختلاف نظر وجود داشت و معلمان نسبت به مولفه های ارائه شده در منشور اخلاق دانش آموزی، نظرات موافق تری نسبت به دانش آموزان قائل بودند.
نتیجه گیری : نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که؛ هر دو گروه معلمان و دانش آموزان نسبت به رعایت مولفه های اخلاقی در مدارس توجه جدی داشته اند.
واژه‌های کلیدی: منشور اخلاقی، دانش آموز، مدارس متوسطه
متن کامل [PDF 201 kb]   (909 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying and Developing the Components of Student's Ethical Charter. Ethics in Science and Technology 2014; 9 (3)
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-86-fa.html

شناسایی و تدوین مولفه های منشور اخلاق دانش آموزی. اخلاق در علوم و فناوری. 1393; 9 (3)

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-86-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710