ارزیابی اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیئت علمی
|
مهدی حیدری، محمود ابوالقاسمی، رضا محمدی چابکی |
|
|
چکیده: (3358 مشاهده) |
زمینه: اعضای هیات علمی دانشگاهها به عنوان افرادی که مسئول تعلیم و تربیت دانشجویان هستند، باید نسبت به اخلاق حرفهای تدریس آگاهی داشته و با پایبندی به آن، سلامت ﻓﺮایند یاددهی - ﻳﺎدﮔﻴﺮی را تضمیننمایند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مؤلفههای اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیأت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است
روش: پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (بالغ بر 13815 نفر) بود که از این جامعه آماری، 380 دانشجو با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مشتمل بر 6 مؤلفه و 32 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک آمار توصیفی و t تک نمونهای، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت.
یافتهها: دانشجویان مؤلفههای آراستگی متناسب با شان علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان، تسلط بر موضوع و محتوا، تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس اعضای هیئت علمی را در حدّ بالاتر از متوسط ارزیابی نمودند. همچنین بین دیدگاه دانشجویان دانشکدهها درباره مؤلفههای آراستگی ظاهری متناسب با شاًن علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان و تسلط علمی بر موضوع و محتوا و نمره کل اخلاق حرفهای تفاوت معنادار ملاحظه شد.
نتیجهگیری: هر چند وضعیت اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی بالاتر از متوسط ارزیابی میشود ولی هنوز فاصله زیادی (بهطور خاص، در دو مؤلفه آخر یعنی تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس) با وضعیت مطلوب دارد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، اخلاق تدریس، اعضای هیأت علمی |
|
متن کامل [PDF 157 kb]
(2771 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/8 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار: 1396/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|