بنگاههای کوچک و متوسط، کارآفرینی و اجبار به رفتارهای غیرقانونی- غیراخلاقی
|
حبیب زارع احمدآبادی، پریسا جلیلی، محمدرضا زارع بنادکوکی |
|
|
چکیده: (2878 مشاهده) |
زمینه: دسترسی به منابع محیطی، پویایی، پیچیدگی، تنازع و عدماطمینان محیطی، درمواردی بنگاههای کوچک و متوسط را وادار به رفتارهایی میکند که از منظر بیرونی غیرقانونی- اخلاقی برداشت میشود. هدف از این تحقیق بررسی موضوع اخلاق و قانونمداری در اقدامات کارآفرینانه شرکتی بنگاههای کوچک و متوسط میباشد.
روش کار: با شیوه نمونهگیری طبقهبندی شده از 185 مدیر- مالک بنگاه، پیمایش جامعی پیرامون مبادرت به رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی در حین اقدامات کارآفرینانهشان صورت گرفت. ابتدا با انجام تحلیل عاملی، هشت شکل رفتار غیرقانونی- اخلاقی شناسایی گردید و سپس با استفاده از آزمونهای آماری میانگین، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون فرضیات مختلفی به آزمون گذارده شد. همچنین با استفاده از شیوه تحلیل نیازهای کانو، الزام بر مبادرت به رفتارهای غیرقانونی اخلاقی برای توفیق در اقدامات کارآفرینانه سنجیده شد.
یافتهها: با وجود مبادرت به تمامی شکلهای بروز رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی از سوی بنگاهها در راستای دستیابی به اهداف کارآفرینانهشان، با بزرگشدن اندازه بنگاهها سطح مبادرت به این رفتارها توسعه مییابد. در این میان برخی از رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی نظیر مهندسی توافق، پنهانکاری اطلاعاتی و تبانی با تصمیمگیرندگان تأثیر بیشتری بر اقدامات کارآفرینانه شرکتی بنگاهها داشته و در دسته اجباری از الگوی کانو قرار گرفتند.
نتیجهگیری: لازم است تا در برابر هریک از رفتارهای غیرقانونی و اخلاقی بنگاهها که با هدف توسعه اقدامات کارآفرینانهشان صورت میگیرد، با توجه به تأثیر معنی دار و قابل توجه آن بر موفقیت بنگاهها، اولویت و سیاستهای متفاوتی در پیش گرفت. سیاستهایی که در عین جلوگیری از بروز رفتارهای غیرقانونی-اخلاقی، تأثیر منفی بر توسعه کارآفرینی بنگاهها نداشته باشد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، کارآفرینی شرکتی، الگو کانو |
|
متن کامل [PDF 300 kb]
(782 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/11 | پذیرش: 1396/7/11 | انتشار: 1396/7/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|