تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی و منشور اخلاقی سازمان بر برداشتها و نگرشهای اخلاقی مدیران
|
علی اکبر احمدی، آزیتا اشرف جهانی |
|
|
چکیده: (3143 مشاهده) |
زمینه: دستیابی به معیارهای رفتار اخلاقی و حاکم شدن اصول اخلاقی در رفتار کارکنان مستلزم شناسایی عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان بهویژه مدیران در سازمان میباشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی (سن، جنسیت، تحصیلات) و وجود منشور اخلاقی در سازمان بر برداشتها و نگرشهای اخلاقی مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابعه مورد آزمون قرار گرفت.
روشکار: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه مدیران ستاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابعه به تعداد 200 نفر بود که 90 نفر به روش تصادفی ساده نمونهگیری شد. به منظور جمعآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 58 پرسش (گویه) در چهار بخش مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد : 1- سن مدیران بر ارزیابی آنان از اخلاقی بودن رفتارهای کارکنان تأثیر معناداری دارد. 2- جنسیت مدیران بر ارزیابی آنان از احتمال انجام کار غیراخلاقی توسط کارکنان تأثیر معناداری دارد. 3- جنسیت و سطح تحصیلات مدیران بر ارزیابی آنان از عواملی که موجب رفتارهای غیراخلاقی میشوند، تأثیر معناداری دارد.
نتیجهگیری: مدیران مسنتر به معیارهای اخلاقی بالاتری معتقدند و زنان برای بروز رفتارهای غیراخلاقی در بین کارکنان احتمال بیشتری را قائل میگردند. همچنین زنان اعتقاد بیشتری به عواملی که موجب بروز رفتارهای غیر اخلاقی میشوند، دارند و هر چه تحصیلات بالاتر رود این اعتقاد هم در مردان و هم در زنان افزایش مییابد. منشور اخلاقی سازمان دارای نقش نمادین بوده و در برخی موارد عدم آگاهی مدیران میانی و سرپرستان از منشور اخلاقی سازمان مشخص گردید.
|
|
واژههای کلیدی: برداشتهای اخلاقی، نگرشهای اخلاقی، منشور اخلاقی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران |
|
متن کامل [PDF 268 kb]
(829 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|