[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 56-45 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی و منشور اخلاقی سازمان بر برداشت‌ها و نگرش‌های اخلاقی مدیران
علی اکبر احمدی*، آزیتا اشرف جهانی
چکیده:   (2683 مشاهده)
زمینه: دستیابی به معیارهای رفتار اخلاقی و حاکم شدن اصول اخلاقی در رفتار کارکنان مستلزم شناسایی عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان به‌ویژه مدیران در سازمان می‌باشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، تحصیلات) و وجود منشور اخلاقی در سازمان بر برداشت‌ها و نگرش‌های اخلاقی مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه مورد آزمون قرار گرفت.
 
روش‌کار: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه مدیران ستاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه به تعداد 200 نفر بود که 90 نفر به روش تصادفی ساده نمونه‌گیری شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای شامل 58 پرسش (گویه) در چهار بخش مورد استفاده قرار گرفت.
 
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد : 1- سن مدیران بر ارزیابی آنان از اخلاقی بودن رفتارهای کارکنان تأثیر معناداری دارد. 2- جنسیت مدیران بر ارزیابی آنان از احتمال انجام کار غیراخلاقی توسط کارکنان تأثیر معناداری دارد. 3- جنسیت و سطح تحصیلات مدیران بر ارزیابی آنان از عواملی که موجب رفتارهای غیراخلاقی می‌شوند، تأثیر معناداری دارد.
 
نتیجه‌گیری: مدیران مسن‌تر به معیار‌های اخلاقی بالاتری معتقدند و زنان برای بروز رفتارهای غیراخلاقی در بین کارکنان احتمال بیشتری را قائل می‌گردند. همچنین زنان اعتقاد بیشتری به عواملی که موجب بروز رفتارهای غیر اخلاقی می‌شوند، دارند و هر چه تحصیلات بالاتر رود این اعتقاد هم در مردان و هم در زنان افزایش می‌یابد. منشور اخلاقی سازمان دارای نقش نمادین بوده و در برخی موارد عدم آگاهی مدیران میانی و سرپرستان از منشور اخلاقی سازمان مشخص گردید.
 
واژه‌های کلیدی: برداشت‌های اخلاقی، نگرش‌های اخلاقی، منشور اخلاقی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
متن کامل [PDF 268 kb]   (613 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Impact of Demographic Variables and Code of ethics on Ethical Perceptions and Attitudes of Managers. Ethics in Science and Technology 2012; 7 (2) :45-56
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-697-fa.html

احمدی علی اکبر، اشرف جهانی آزیتا. تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی و منشور اخلاقی سازمان بر برداشت‌ها و نگرش‌های اخلاقی مدیران . اخلاق در علوم و فناوری. 1391; 7 (2) :45-56

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-697-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645