الگوسازی مفهومی اخلاق در حسابداری و پیمایش دیدگاه حسابداران
|
محمد علی آقایی، رضا حصارزاده |
|
|
چکیده: (3244 مشاهده) |
زمینه: عمده مقالات مرتبط با مقوله اخلاق در حسابداری، بر مفاهیم جنبی همچون رعایت آیین رفتار حرفهای متمرکز میباشد. درحالیکه جایگاه اخلاق در حسابداری، فراتر از چنین مفاهیمی است زیرا اصول و مبانی حسابداری ریشههای اخلاقی دارند و از اینرو اخلاق با ذات دانش حسابداری، در ارتباط است.
روش کار: این پژوهش در گام اول به روش کتابخانهای به الگوسازی مفهومی اخلاق در حسابداری میپردازد. در گام دوم با استفاده از روش پیمایشی، دیدگاههای حسابداران را تحلیل مینماید.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از وجود حداقل هفت الگوی مفهومی اخلاق در حسابداری میباشد. هر یک از الگوهای مزبور، معیار و کارکردهای اخلاقی متفاوتی برای حسابداری قایل میباشند. پیمایش دیدگاه حسابداران حاکی از آن است که آنان تنها با معیار فراتر از ترجیحات فردی بودن به عنوان معیار اخلاقی بودن موافقت دارند و با دو معیار ایجاد قدرت و افزایش منفعت مخالف اند. علاوه بر این، پاسخ دهندگان ایجاد هماهنگی، روشن کردن نتیجه عمل، تسهیل کار مدیریت در گزارش کامل و قابل مشاهده نمودن رفتار مدیران را از کارکردهای اخلاقی حسابداری میدانند.
نتیجهگیری: الگوهای مفهومی اخلاق در این پژوهش، قابلیتهای مختلف حسابداری را در تحقق مفاهیم اخلاقی نشان میدهد. نتایج پیمایش دیدگاه حسابداران نیز حاکی از موافقت آنان با بسیاری از کارکردهای اخلاقی میباشد. الگوهای مزبور نشان میدهد سهم حسابداری در اخلاق، نه تنها وجه بازدارندگی آن از رفتارهای غیراخلاقی است بلکه افزون بر این، حسابداری باعث تعالی اخلاق نیز میگردد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، حسابداری، دیگرگرایی، کسب قدرت، هماهنگی |
|
متن کامل [PDF 167 kb]
(1896 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/8 | پذیرش: 1396/7/8 | انتشار: 1396/7/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|