[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 6-1392 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 42-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مسئولیت‌پذیری زیست محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم خرید سبز آنها
حبیب الله رعنایی‌کردشولی، احمد اله‌یاری‌بوزنجانی
چکیده:   (3215 مشاهده)
زمینه: حجم انبوهی از آلودگی‌های زیست محیطی به وجود آمده، در نتیجه تولیدات و مصارف روزمره انسانی است. طبیعتاً صرف دقت در خرید و مصرف محصولاتی که فاقد ضرر و زیانی برای محیط‌زیست می‌باشند می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش چنین آلودگی‌هایی داشته باشد. با توجه به اهمیت این بحث، هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم آنها در خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه می‌باشد.
روش کار: به منظور انجام مطالعه حاضر نمونه‌ای مشتمل بر ۳۸۵ نفر از مصرف‌کنندگان محصولات لبنیاتی در سطح شهرستان شیراز به شیوه‌ نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد میزان مسئولیت‌پذیری زیست محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم آنها به خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد، به علاوه نوع بسته‌بندی محصول و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن مهم‌ترین عامل در خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه به شمار می‌آید. همچنین مشخص گردیدکه افراد متأهل نسبت به افراد مجرد مسئولیت‌پذیری بیشتری را در قبال محیط‌زیست از خود نشان می‌دهند.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت و معنی‌دار میزان مسئولیت‌پذیری زیست محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم آنها به خرید محصولات محیط‌زیست دوستانه و همچنین اهمیت تأثیر نوع بسته‌بندی محصول بر تصمیم خرید سبز آنها به شرکت‌ها توصیه می‌گردد با طراحی بسته‌بندی‌هایی که حاوی مواد قابل بازیافت هستند و یا به نوعی قابلیت استفاده مجدد را دارند در عین تأمین خواسته‌های زیست‌محیطی مصرف‌کنندگان از محیط‌زیست نیز صیانت نمایند.
واژه‌های کلیدی: خرید سبز، مسئولیت‌پذیری زیست محیطی، محیط‌زیست، مصرف‌کننده سبز، تصمیم خرید مصرف‌کننده
متن کامل [PDF 214 kb]   (927 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the effect of consumer's environmental responsibility on their green purchase decision. Ethics in Science and Technology 2013; 8 (3) :32-42
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-640-fa.html

رعنایی‌کردشولی حبیب الله، اله‌یاری‌بوزنجانی احمد. تأثیر مسئولیت‌پذیری زیست محیطی مصرف‌کنندگان بر تصمیم خرید سبز آنها. اخلاق در علوم و فناوری. 1392; 8 (3) :32-42

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-640-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710