ارزیابی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای سازمانهای خدماتی
|
فریدون احمدی |
|
|
چکیده: (4301 مشاهده) |
زمینه: اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد میتواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد. بیتوجهی سازمانها به این نوع رفتارها و عدم رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ذینفعان داخلی، میتواند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کند و اعتبار سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. لذا آگاهی از وضع موجود رفتار اخلاقی کارکنان و شناسایی عوامل مؤثر بر آنها جهت ارتقای رفتار اخلاقی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
روش: تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. بر اساس فرمول کوکران 384 نفر از کارکنان سازمانهای امور اقتصادی و دارایی، شهرداریها و بیمارستانهای استان کردستان به شیوه طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند.
یافتهها: اخلاق حرفهای در سازمانهای مورد مطالعه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و عواملی در سه سطح فرا سازمانی (بیرونی)، سازمانی (درونی) و فردی بر پایین بودن سطح اخلاق حرفهای کارکنان در سازمانهای مورد بررسی مؤثر بوده است.
نتیجهگیری: جهت ارتقای اخلاق حرفهای در سازمانهای حرفه مدار توجه به وضعیت اقتصادی کارکنان، عادلانه نمودن توزیع پاداشها و بهبود انگیزش کارکنان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، فراسازمانی، سازمانی، فردی، سازمانهای حرفه مدار |
|
متن کامل [PDF 148 kb]
(1119 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|