[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 101-92 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اخلاق حرفه‌ای با مدیریت دانش
عادل صلواتی، محمود رحمانی، واحد رزمان
چکیده:   (4279 مشاهده)
زمینه: امروزه سازمان‌ها در جهت ارتقاء بهره‌وری خود به مدیریت دانش روی آورده‌اند تا با کسب و مستند نمودن دانش سازمانی و تسهیم آن در بین کارکنان و به‌کارگیری صحیح آن به این هدف دست یابند از طرفی اخلاق، بحثی مهم و جدی است که در جهت شکوفائی علمی، پیشرفت صنعتی و رفاه اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث تسهیل استقرار مدیریت دانش خواهد شد، که اخلاق حرفه‌ای یکی از شاخه‌های با اهمیت آن است. در این مقاله هدف شناسایی رابطه اخلاق حرفه‌ای با مدیریت دانش می‌باشد. پس مقاله حاضر رابطه اصول اخلاق حرفه ای و ابعاد مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده است.
 
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی  همبستگی است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها، توصیفی از شاخه همبستگی می‌باشد، که برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها از توزیع پرسش نامه استفاده‌ شده است. متغیرهای تحقیق عبارت‌انداز: مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای و مدیریت دانش نمونه آماری پژوهش شامل کارکنان حوزه‌ها و دانشکده‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج به تعداد 166 نفر به‌صورت نمونه‌برداری طبقه‌ای می‌باشد. اطلاعات به‌دست آمده در محیط نرم افزاری18 SPSS و 8/8 Lisrel با اعمال آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند.
 
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین اخلاق حرفه‌ای و مدیریت دانش یک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد یعنی طبق یافته‌ها هرچه کارکنان در پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای کوشاتر باشند، استقرار مدیریت دانش با سهولت بیشتری انجام می‌یابد و عملاً خود کارکنان به‌صورت خود جوش و خود کنترل با توجه به روحیات حاکم بر سازمان مسیر را هموار خواهند نمود.
 
نتیجه‌گیری: بهترین راهکار برای استقرار مدیریت دانش تقویت اخلاق حرفه‌ای و به طبع آن تعریف کدهای اخلاقی مربوطه می‌باشد. برای تعمیم نتایج پژوهش بایستی جامعه‌های آماری را انتخاب نمود که در آن مدیریت دانش استقرار یافته و کدهای اخلاقی مربوط به حرفه‌های مختلف تدوین گردیده باشد.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، الگوی عمومی مدیریت دانش، اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی
متن کامل [PDF 189 kb]   (1099 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1396/6/26 | انتشار: 1396/6/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Professional Ethics and Knowledge Management. Ethics in Science and Technology 2014; 8 (4) :92-101
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-635-fa.html

صلواتی عادل، رحمانی محمود، رزمان واحد. رابطه اخلاق حرفه‌ای با مدیریت دانش. اخلاق در علوم و فناوری. 1392; 8 (4) :92-101

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-635-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660