رابطه اخلاق حرفهای با مدیریت دانش
|
عادل صلواتی، محمود رحمانی، واحد رزمان |
|
|
چکیده: (4342 مشاهده) |
زمینه: امروزه سازمانها در جهت ارتقاء بهرهوری خود به مدیریت دانش روی آوردهاند تا با کسب و مستند نمودن دانش سازمانی و تسهیم آن در بین کارکنان و بهکارگیری صحیح آن به این هدف دست یابند از طرفی اخلاق، بحثی مهم و جدی است که در جهت شکوفائی علمی، پیشرفت صنعتی و رفاه اجتماعی نقش مهمی را ایفا میکند و باعث تسهیل استقرار مدیریت دانش خواهد شد، که اخلاق حرفهای یکی از شاخههای با اهمیت آن است. در این مقاله هدف شناسایی رابطه اخلاق حرفهای با مدیریت دانش میباشد. پس مقاله حاضر رابطه اصول اخلاق حرفه ای و ابعاد مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی از شاخه همبستگی میباشد، که برای جمعآوری اطلاعات و دادهها از توزیع پرسش نامه استفاده شده است. متغیرهای تحقیق عبارتانداز: مؤلفههای اخلاق حرفهای و مدیریت دانش نمونه آماری پژوهش شامل کارکنان حوزهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج به تعداد 166 نفر بهصورت نمونهبرداری طبقهای میباشد. اطلاعات بهدست آمده در محیط نرم افزاری18 SPSS و 8/8 Lisrel با اعمال آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین اخلاق حرفهای و مدیریت دانش یک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد یعنی طبق یافتهها هرچه کارکنان در پایبندی به اصول اخلاق حرفهای کوشاتر باشند، استقرار مدیریت دانش با سهولت بیشتری انجام مییابد و عملاً خود کارکنان بهصورت خود جوش و خود کنترل با توجه به روحیات حاکم بر سازمان مسیر را هموار خواهند نمود.
نتیجهگیری: بهترین راهکار برای استقرار مدیریت دانش تقویت اخلاق حرفهای و به طبع آن تعریف کدهای اخلاقی مربوطه میباشد. برای تعمیم نتایج پژوهش بایستی جامعههای آماری را انتخاب نمود که در آن مدیریت دانش استقرار یافته و کدهای اخلاقی مربوط به حرفههای مختلف تدوین گردیده باشد.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، الگوی عمومی مدیریت دانش، اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 189 kb]
(1117 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1396/6/26 | انتشار: 1396/6/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|