تفاوتهای اخلاقی زنان و مردان در کتابهای درسی فارسی
|
محمد نوریان، سمانه بهرامیان |
|
|
چکیده: (3479 مشاهده) |
زمینه: آنچه که در تعالیم اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آماده است تأکید بر تفاوت بین زن و مرد از نظر بیولوژیکی است ولی از نظر ارزشگذاری به عنوان انسان، مساوی و برابر در نظر گرفته شدهاند، بنابراین انتظار میرود که کتابهای درسی در ایران نقش سازندهای در شکلدهی به هویت جنسی کودکان و نوجوانان ایفا کند، هر چند پژوهشهای مشابه در دیگر کشورهای جهان اعم از پیشرفته، در حال پیشرفت و یا عقبمانده نشان میدهد که کلیشههای جنسیتی در کتابهای درسی وجود دارد البته نوع و چگونگی آنها متفاوت میباشد.
روش کار: جامعه آماری این تحقیق کتابهای فارسی دوره راهنمایی است و تحقیق از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوا می باشد.
یافتهها: در رفتارهای دینی و اجتماعی تناسب رفتارهای اخلاقی و ضد اخلاقی که در مورد مردان بهکار رفته تقریباً درباره زنان نیز وجود دارد، اما در رفتارهای عاطفی و صفات هم پرداختن به زنان کمتر است و هم نسبت رفتارها و صفات ضد اخلاقی که به زنان نسبت داده شده است بیشتر میباشد.
نتیجهگیری: مردان چه در رفتارها و صفات اخلاقی و یا ضداخلاقی بیشتر مورد توجه کتابهای درسی فارسی دوره راهنمایی میباشند.
|
|
واژههای کلیدی: تفاوتهای زنان و مردان، کتاب های درسی، رفتارها وصفات اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 183 kb]
(837 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1396/6/26 | انتشار: 1396/6/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|