تحلیل مبنای ارزشی مدیریت کیفیت فراگیر
|
عذرا شالباف |
|
|
چکیده: (3171 مشاهده) |
زمینه: مدیریت کیفیت فراگیر یک دیدگاه فلسفی مدیریت است که رویکرد بسیاری از سازمانهای فعلی را به دلیل اثربخشی و کارآمد بودن اصول و سیاستهای مدیریتی به خود متوجه کرده است و در مبنای ارزشی خود، با این نگرش که انسانها در هر لحظه زندگی درگیر ارزشهای موجود در سازمانهای مختلف آموزشی، صنعتی و غیره هستند، نگاهی نو به سازمانهای آموزشی دارد. پژوهش حاضر، تحلیل مبنای ارزشی این دیدگاه و به دنبال پاسخگوئی علمی و منطقی به سوالات زیر است: پیش فرضهای ارزششناختی نظریه مدیریت کیفیت فراگیر کدامند؟ ارزش در مدیریت آموزشی مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر چگونه ترسیم میشود؟ وجه اشتراک و نقطه افتراق بین مدیریت آموزشی مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر و نظریههای سنتی مدیریت کدام است؟
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در این فرهنگ، ارزشها متغیرهای سطحی و ظاهری نیستند و اهتمام به ارزشهای اخلاقی و پایبندی به آنها در سازمان یکی از پدیدههای مهم محسوب میشود. انسانها نمادها را به وجود میآورند و همراه نمادهای فردی، سیستم ارزشها پدید میآید. کیفیت در این نظریه مدیریتی، ارزشی بنیادی است که با آموزش کارکنان و نگرش انسانگرایانه به مخاطبان و مشتریان عجین شده است. توجه شایسته به جایگاه واقعی نیروی انسانی که تنها محور هر فعالیتی است، رمز موفقیت و مزیت برتری سازمانها است. ارزیابی از خود و خودکنترلی، ارزشی بنیادی در سازمانهای مبتنی بر مدیریت کیفیت فراگیر محسوب میشود. نهادینه کردن اصول اخلاقی در فرهنگ سازمان از رویکردهای اصلی ارزش در این نظریه است که عملیاتیکردن آن در عملکرد ابعاد گوناگون سازمان، نقش تعیینکننده و رو به رشد دارد. |
|
واژههای کلیدی: ارزش شناسی، مدیریت آموزشی، مدیریت کیفیت فراگیر |
|
متن کامل [PDF 275 kb]
(900 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1396/6/26 | انتشار: 1396/6/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|