رابطۀ اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار
|
فرزانه حیدرپور، حسین رجب دری |
|
|
چکیده: (3251 مشاهده) |
زمینه: هدف مالیرفتاری بررسی اثر عوامل رفتاری بر عوامل مالی است. یکی از موضوعهایی که میتواند بر تصمیمگیری سرمایهگذاران اثرگذار باشد، ویژگیهای شخصیتی است. پایبندی به اخلاق نیز از موضوعهایی است که در رفتاری که از افراد بروز پیدا میکند، اثرگذار است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران است.
روش: پژوهشحاضر کاربردی و از حیث گردآوری توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه سرمایهگذاران بورس است که به وسیله نمونهگیری در دسترس حجم نمونه 170 نفر مشخص که در نهایت پس از اجرا 153 پرسشنامه دریافت شد. ابزار تحلیل دو پرسشنامه شخصیت نئو و پرسشنامه اخلاق حرفهای بود. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: یافته ها نشان میدهد بین اخلاق حرفهای و برونگرایی، تطابقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی نسبتبهتجربه همبستگی مثبت معنادار و بین اخلاق حرفهای و روانرنجوری همبستگی منفی معنادار برقرار است.
نتیجهگیری: بین اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران رابطه معنادار وجود دارد که نشاندهنده اهمیت اخلاق حرفهای و نیاز به توجه بیشتر به آن است. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، مالی رفتاری، ویژگی های شخصیتی |
|
متن کامل [PDF 116 kb]
(2345 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|