تحلیل کانونی رابطۀ بین ابعاد فضیلت سازمانی و مؤلفههای شجاعت اخلاق حرفهای
|
نجف اسدزاده هیر، حسن قلاوندی، میر محمد سید عباس زاده |
|
|
چکیده: (3975 مشاهده) |
زمینه: از جمله مهمترین جنبههای اخلاقی در سازمان، فضیلت سازمانی و شجاعت اخلاقی حرفهای است. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و مولفههای شجاعت اخلاق حرفهای در بین اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اردبیل بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی ( محققی، علوم پزشکی و پیام نور) اردبیل بودند. حجم جامعۀ آماری 700 نفر است که تعداد 250 نفر آنها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی و شجاعت اخلاق حرفهای جمع آوری شدند. با استفاده از آزمونهای آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی و به وسیله نرم افزار SPSS ، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که رابطه متغیر کانونی فضیلت سازمانی با متغیر کانونی شجاعت اخلاق حرفهای 74/0 میباشد. شاخص لامبدای ویلکز برای این ارتباط 42/0 بهدست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 33/9 میباشد که در سطح 01/0 معنیدار است. هم چنین 58/0 واریانس مولفههای شجاعت اخلاقی با ابعاد فضیلت سازمانی تبیین میشود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مولفههای شجاعت اخلاقی با ابعاد فضیلت سازمانی را تأیید میکند.
|
|
واژههای کلیدی: فضیلت سازمانی، شجاعت اخلاقی، اخلاق حرفهای |
|
متن کامل [PDF 193 kb]
(2996 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|