مدلیابی روابط بین اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی سازمانی
|
|
|
|
چکیده: (6053 مشاهده) |
زمینه: مقوله پاسخگویی سازمانی بهعنوان یکی از موضوعات مطرح در سازمانهای امروزی، توجهات بسیاری را به خود جلب نموده و واکاوی این مفهوم، نیازمند شناسایی و تحت کنترل درآوردن عوامل درون و برون سازمانی بیشماری است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین اخلاق حرفهای، مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی سازمانی در میان کارکنان شرکت توزیع برق ارومیه انجام شد.
روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان سازمان توزیع برق شهرستان ارومیه بودند (113 نفر) که با استفاده از روش سرشماری کامل، تمامی آنها برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها سه پرسشنامه «اخلاق حرفهای»؛ «مسئولیت اجتماعی» و «پاسخگویی سازمانی» بودند که روایی و پایایی آنها به ترتیب با تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب آلفای کرونباخ، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که؛ بین اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی و همچنین، بین مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی رابطۀ مثبت و معنیداری وجود داشت. در ادامـه، یافتهها حاکی از آن بود که؛ با میانجیگـــــری مسئولیت، اخلاق رابطـۀ غیرمستقیم و مثبت با پاسخگویی کارکنان دارد، اما رابطۀ مستقیم و مثبت بین اخلاق حرفهای و پاسخگویی مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، سازمانها با افزایش توجه به مباحث اخلاقی که ارتقای مسئولیت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، گامی در ایجاد، حفظ و بهبود پاسخگویی سازمانی خواهند برداشت. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی سازمانی |
|
متن کامل [PDF 196 kb]
(5513 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|