رابطۀ اخلاق با رفتار مدیریت سود و تأثیر ویژگیهای جمعیتشناختی بر آن
|
|
|
|
چکیده: (4923 مشاهده) |
زمینه: رفتار غیراخلاقی مدیریت سود میتواند عامل شکست اخلاقی در شرکتها باشد. از این رو، پژوهش حاضر بر آن شد تا رابطه اخلاق با رفتار مدیریت سود را مورد بررسی قرار دهد.
روش: پژوهش حاضر در جرگۀ پژوهشهای توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری در برگیرنده دو گروه است: مدیران مالی شرکتهای خصوصی بزرگ استان یزد و نیز دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد. نمونههای آماری این تحقیق 110 نفر از مدیران شرکت خصوصی و نیز 180 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری در نظر گرفته شدند که به صورت تصافی انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری و در تجزیه و تحلیل آنها از تکنیک تحلیل عاملی، آزمون همبستگی اسپیرمن، آزمون تی و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد: بین اخلاق آرمانگرایی و نسبیگرایی تفاوتی وجود ندارد و فرضیههای آنها تأیید نمیشود. طبق فرضیه دوم (وضعیت جمعیت شناختی) جنسیت و اصول اخلاق حرفهای در شغل رابطه معناداری با مدیریت سود نشان نداده و فرضیههای آنها تأیید نمیشود. ولی وضعیت فعلی (مدیر مالی، دانشجو)، تحصیلات، سن، مدت زمان اخذ مدرک دانشگاهی، اصول اخلاق حرفهای در دانشگاه، تجربه حسابداری، رابطه معناداری با مدیریت سود نشان دادند و مورد تأیید واقع شدند.
نتیجهگیری: رفتار غیراخلاقی مدیریت سود، چه در بین نسبیگراها و آرمانگراها، میتواند عامل شکست اخلاقی در شرکتها و ورشکستگی باشد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، مدیریت سود، ویژگیهای جمعیت شناختی |
|
متن کامل [PDF 183 kb]
(1447 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|