[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 4-1396 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 30-24 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد کیفی خدمات الکترونیک عمومی با تأکید بر شاخص‌های اخلاقی
فرید احمدی، حلیمه پاشاپور
چکیده:   (3919 مشاهده)

زمینه: پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، دولت‌ها را در ارائه طیف وسیع و متنوعی از خدمات به شهروندان توانا ساخته است. یک عنصر ضروری برای ارائه خدمات برخط با کیفیت، شناسایی ادراک ذینفعان از کیفیت خدمات الکترونیک می‌باشد. هدف این پژوهش، شناسایی، بررسی و رتبه‌بندی ابعاد کیفی خدمات الکترونیک عمومی با تأکید بر شاخص‌های اخلاقی است. التزام اجرایی به ابعاد کیفی شناسایی شده در ارائه خدمات عمومی نه تنها خود اقدامی در راستای توسعه اخلاق کاری در سطح سازمان های خدمتگزار است بلکه می تواند در راستای توسعه فرهنگ اخلاقی در سطح جامعه و رضایت شهروندان نیز مؤثر باشد.

روش: مقاله حاضر سعی دارد به روش تحقیق توصیفی پیمایشی به شناسایی و بررسی ابعاد کیفی خدمات الکترونیکی در سطح سازمان ثبت احوال بپردازد. به همین منظور سنجه‌ای با بهره‌گیری از متغیرهای تاثیرگذار بر خدمات الکترونیکی طراحی گردید. سپس به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، نمونه‌ای با حجم 198 نفر از کارشناسان و خبرگان فنّاوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور انتخاب گردید و پرسشنامه تدوینی بین‌ نمونه مذکور توزیع گردید. ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی شناسائی شده، با استفاده از روش‌های تاپسیس و فریدمن و به‌کارگیری ابزار و نرم‌افزارهای مرتبط، الویت‌بندی و یک چارچوب ارزیابی عملکرد کیفی ارائه شده است.

یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که برای استفاده‌کنندگان خدمات الکترونیکی اهمیت ابعاد به‌ترتیب دسترس‌پذیری، قابلیت اعتماد، قابلیت آمادگی، شفافیت، شهروندمداری، تداوم سرویس، محرمانگی اطلاعات، احرازهویت، امنیت، ظرفیت و یکپارچگی می‌باشد.

نتیجه‌گیری: با تقویت عوامل شناسایی شده در قالب یک سیستم جامع مدیریت کیفیت، می توان ضمن توسعه اخلاقی جامعه از طریق التزام به مدیریت کیفیت خدمات عمومی، در ارتقای مشروعیت سازمان ثبت احوال در بین عموم مردم، ایفای نقش نمود

واژه‌های کلیدی: اخلاق، خدمات الکترونیک، فنّاوری اطلاعات
متن کامل [PDF 230 kb]   (1252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/8 | پذیرش: 1396/4/8 | انتشار: 1396/4/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying & Ranking the Quality Features of Public Electronic Services with Emphasizing on Ethical Codes . Ethics in Science and Technology 2017; 12 (1) :24-30
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-532-fa.html

احمدی فرید، پاشاپور حلیمه. شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد کیفی خدمات الکترونیک عمومی با تأکید بر شاخص‌های اخلاقی . اخلاق در علوم و فناوری. 1396; 12 (1) :24-30

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-532-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710