رابطۀ معیارهای اخلاقی تولیدکنندگان با رفتار مصرفکنندگان
|
|
|
|
چکیده: (4190 مشاهده) |
زمینه: کسبوکارهای موفق پیوسته بهدنبال افزایش رضایت مشتریان و سایر برخورداران خود بوده و راه رسیدن به این هدف را در به اجرا گزاردن معیارهای اخلاقی یافتهاند. رعایت اخلاقیات از سوی تولیدکنندگان میتواند عامل مهمی در مهمترین سرمایه تجارت، یعنی اعتماد مشتریان باشد. این پژوهش در صدد بوده که رعایت ارزشهای اخلاقی همچون (مسئولیت اجتماعی، تولید محصول سبز، صداقت، شفافیت و رقابت سالم با رقبا) ازسوی تولیدکنندگان و رابطه آن با رفتار مصرفکنندگان را مورد بررسی قرار دهد.
روش: با توجه به ماهیت پژوهش، تحقیق حاضر توصیفی از نوع رابطهای است. جامعه در این تحقیق تمامی مصرفکنندگان محصولات سامسونگ در شهر کرمانشاه بوده که384 نفر از مشتریان محصولات شرکت سامسونگ بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند، نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام گرفته است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. در این تحلیل از ضریب همبستگی اسپیرمن برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش، از مدل رگرسیون برای بررسی رابطه میان متغیرها و از آزمون فریدمن برای رتبهبندی مؤلفهها (در نرمافزار SPSS) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که رعایت ارزشهای اخلاقی از سوی تولیدکنندگان رابطه مثبت و مستقیم بر روی رفتار مصرفکنندگان دارد و در رتبهبندی مؤلفههای اخلاقی اصل صداقت بیشترین رابطه را با رفتار مصرفکنندگان دارد.
نتیجهگیری: رعایت ارزشهای اخلاقی از سوی شرکت سامسونگ بر روی رفتار مصرفکنندگان تأثیرگذار است بهطوریکه میتواند مصرفکنندگان را در انتخاب برند سامسونگ ترغیب کند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، ارزشهای اخلاقی، رفتار مصرف کنندگان، تولیدکنندگان |
|
متن کامل [PDF 242 kb]
(4390 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|