رابطۀ اصول اخلاقی با ارتباطات اثربخش سازمانی
|
|
|
|
چکیده: (4550 مشاهده) |
زمینه: یک از عوامل مهم در کاهش تعارضات در درون سازمان، ارتباطات اثربخش است که عوامل مختلفی بر آن اثر میگذارد. تحقیقات مختلف به نوعی به این عوامل اشاره کردهاند. هدف این مقاله، تبیین اثرگذاری اصول اخلاقی بر ارتباطات اثربخش کارکنان است که در این میان به نقش متغیرهای میانجی نیز اشاره خواهد شد.
روش: پژوهش از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان بخش نورد گرم مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بود. تعداد 134 نفر با استفاده از فرمول نمونهگیری به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که مشتمل بر پنج بخش اخلاق، حکمت، معنویت، فضیلت و ارتباطات بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد.
یافتهها: بر اساس خروجی مدل مسیر و اعداد معناداری، یافتهها نشان داد بین متغیرهای اخلاق، حکمت، معنویت، فضیلت و ارتباطات اثربخش در سازمان رابطه معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، از 10 رابطه دو به دو بین متغیرهای موجود در مدل، 9 رابطه معنیدار و فقط رابطه بین متغیر فضیلت و ارتباطات اثربخش معنیدار نبود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان به برنامهریزی سازمان در جهت افزایش میزان بهرهوری با استفاده از شاخصهای اخلاقی موثر بر ارتباطات اثربخش کمک کرد؛ تا با توجه به اصول مهم اخلاقی و اثرگذار فرهنگ اسلامی- ایرانی جامعه، شرایط را برای ایجاد بستر لازم در جهت نزدیک شدن مدیران با ویژگیهای اسلامی فراهم نمایند. |
|
واژههای کلیدی: ارتباطات، اخلاق، حکمت، فضیلت، معنویت |
|
متن کامل [PDF 194 kb]
(3522 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|