[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 48-37 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه فضای اخلاقی سازمان با اخلاق آموزشی؛ نقش میانجی‌گری توسعه حرفه‌ای
محمدرضا اردلان، رقیه بهشتی راد
چکیده:   (4713 مشاهده)

زمینه: فضای اخلاقی جزو مهمی از فضا یا فرهنگ سازمانی است که هم کارکنان سازمان و هم بازده کاری آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ فضای اخلاقی سازمان با اخلاق آموزشی با نقش میانجی‌گری توسعه حرفه‌ای انجام شده است.

روش: روش تحقیق، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه می‌باشد. 245 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامه فضای اخلاقی، اخلاق آموزشی و توسعه حرفه‌ای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها در سطح استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان و قدرت توان تأثیر فضای اخلاقی و توسعه حرفه‌ای بر اخلاق آموزشی از مدل یابی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار آماری LISREL استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که: بین فضای اخلاقی با اخلاق آموزشی (63/0) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. رابطه این متغیر با توسعه حرفه‌ای نیز (82/0) مثبت و معنی‌دار می‌باشد. رابطه بین توسعه حرفه‌ای با اخلاق آموزشی (08/0-) معنی‌دار نمی‌باشد. همچنین رابطه بین فضای اخلاقی با اخلاق آموزشی با نقش میانجی توسعه حرفه‌ای (06/0-) معنی‌دار نمی‌باشد.

نتیجه‌گیری: توجه به فضای اخلاقی سازمان می‌تواند یکی از راهبردهای اساسی جهت رشد اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه باشد.

واژه‌های کلیدی: فضای اخلاقی، اخلاق آموزشی، توسعه حرفه‌ای
تاریخ دریافت: : 94/7/20، تاریخ پذیرش: 94/10/5
متن کامل [PDF 216 kb]   (2372 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/4 | پذیرش: 1396/1/4 | انتشار: 1396/1/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Ethical Climates of Organization with Teaching Ethic; the Role of Mediator of Professional Development. Ethics in Science and Technology 2017; 11 (4) :37-48
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-434-fa.html

اردلان محمدرضا، بهشتی راد رقیه. رابطه فضای اخلاقی سازمان با اخلاق آموزشی؛ نقش میانجی‌گری توسعه حرفه‌ای. اخلاق در علوم و فناوری. 1395; 11 (4) :37-48

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-434-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710