:تأثیر نوع بانک بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بانکها
رویکرد اخلاقی
|
زهرا دیانتی دیلمه، خسرو منطقی، یاسمن علی اصفهانی |
|
|
چکیده: (3435 مشاهده) |
زمینه: مسئولیت اجتماعی، مجموعۀ وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند انجام دهد. هدف از پژوهش حاضر، علاوه بر تبیّین ارتباط مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی با رویکرد اخلاقی، ارزیابی تأثیر نوع بانکهای ایران (دولتی و غیردولتی) بر گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی از طریق متغیرهای تحقیق بوده است.
روش: پژوهش حاضر در زمرۀ تحقیقات توصیفی (پس رویدادی) است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل کلیۀ بانکهای دولتی و خصوصی ایران که شامل بیست و هشت بانک میباشند، است. ازآنجاییکه جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش کوچک میباشد، کل جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز متناسب با نیاز آماری از نرم افزار علوم اجتماعی SPSS و از تکنیکهای آمار توصیفی و آزمون من ویتنی و خی دو استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین بانکهای بخش خصوصی و بخش دولتی در گزارشگری اینترنتی مسئولیت اجتماعی و در اندازهگیری اینترنتی ارقام کمّی تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین نتایج این پژوهش نشان دهندۀ این است که بین بانکهای دولتی و خصوصی از نظر اهمیت قائل شدن برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه بانکهای بخش خصوصی نسبت به بانکهای بخش دولتی بیشتر اقدام به گزارشگری اینترنتی نحوۀ عمل و فعالیتهای انجام شده در خصوص مسئولیت اجتماعی و اندازهگیری اینترنتی ارقام کمّی خدمات عامالمنفعه ارائه شده نمودهاند، همچنین بانکهای بخش خصوصی نسبت به بانکهای بخش دولتی اهمیت بیشتری را برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی قائل بودهاند. |
|
واژههای کلیدی: مسئولیت اجتماعی، اخلاق، بانک تاریخ دریافت:94/7/18، تاریخ پذیرش:94/10/15) |
|
متن کامل [PDF 214 kb]
(3530 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/4 | پذیرش: 1396/1/4 | انتشار: 1396/1/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|