نقش خادمیت در تعدیل تصمیمگیریهای مالی و اخلاق مدیران
|
محمد غلامی، علی دهقانی، رضا شیخ |
|
|
چکیده: (3507 مشاهده) |
زمینه: شکست کسب و کارها در اقتصاد نوین، ریشه در عدم توجه به اصول اخلاقی و اجتماعی دارد، از سوی دیگر، توجه صِرف به اهداف بشردوستانه و بیتوجهی به امور مالی، متضمن یک شکست بزرگ سازمانی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش خادمیت و نحوه تأثیر آن در تعدیل تصمیمگیریهای اخلاقی و مالی مدیران میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و از نظر هدف، بنیادی میباشد و در چارچوب پژوهش تاریخی ـ هرمنوتیکی اجرا شده است. اطلاعات و دادههای این تحقیق با روش کتابخانهای، از میان حدود 130 مقاله و پژوهش داخلی و خارجی معتبر بین سالهای 1994 تا 2014 در حوزههای مرتبط، با استفاده از نمونهگیری غیر تصادفی و هدفمند (قضاوتی) استخراج گردیده و از ابزار تحلیل هرمنوتیکی به منظور بررسی متون و منابع، در جهت تبیین علمی نقش خادمیت در تعدیل تصمیمگیریهای مالی و اخلاقی مدیران، استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بررسیها نشانگر آن است که خادمیت میتواند از سویی با تکیه بر معنویت و مسؤولیتهای اجتماعی سازمان (در قبال نسل حاضر و نسل آتی)، و از سوی دیگر با در نظر گرفتن اهداف مالی سازمان، به تعدیل مدلهای تصمیمگیری مالی منتهی شود و توسعه پایدار را برای سازمان، به ارمغان آورد. چنین خادمیتی، خادمیت اجتماعی ـ سازمانی نامگذاری شده است. همچنین با تلفیق مدلهای تصمیمگیری رایج و مدل تصمیمگیری اخلاقی والانس، فرآیند تعدیل شده تصمیمگیری به منظور توجه توأم به اهداف مالی و اجتماعی، ارائه شده است.
نتیجهگیری: بدون توجه به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، سازمانها گرفتار چرخه وفور غیر عقلانی شده و توسعه پایدار، برای آنها امری ناممکن خواهد بود. لذا توجه به این ارزشها، در کنار اهداف مالی، برای رشد، بقا و توسعه پایدار سازمان ضروری به نظر میرسد.
|
|
واژههای کلیدی: : تصمیمگیری اخلاقی، تصمیمگیری مالی، خادمیت دریافت مقاله:94/8/3 ، پذیرش مقاله:94/11/10 |
|
متن کامل [PDF 212 kb]
(1490 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/4 | پذیرش: 1396/1/4 | انتشار: 1396/1/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|