1- گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران 2- گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، freshtehkotobi@gmail.com 3- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، پردیس کیش، ایران
چکیده: (150 مشاهده)
زمینه: حمایتهای ورزشی بحثبرانگیز - یعنی آنهایی که در آن اسپانسر در فعالیتهای مشکوک اخلاقی مشارکت دارد - یک حوزه تحقیقاتی جدید است. در حال حاضر، درک محدودی در مورد اینکه چگونه حمایتهای ورزشی بحثبرانگیز بر تیمهای حمایتشده و تأثیر درک شده آنها تأثیر میگذارد. از این رو مقاله حاضر با هدف ارائه مدلی جهت ارزیابی ارتباط تناسب اخلاقی اسپانسر ورزشی با ارزش ویژه برند و نگرش نسبت به تبلیغات بود. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری شامل مدیران، مربیان و بازیکنان لیگ برتر فوتبال بود که از میان آنها 176 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساختۀ تناسب اخلاقی اسپانسر ورزشی و پرسشنامه های استاندارد ارزش ویژه برند و نگرش مصرف کننده نسبت به تبلیغات بود. در نهایت داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل دادهها به کمک روش مدل سازی معادلات ساختاری، نشان داد که تناسب اخلاقی اسپانسر ورزشی بر ارزش ویژه برند و نگرش نسبت به تبلیغات اثر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: مصرف کنندگان مناسب بودن ابتکارات بازاریابی را با شکل دادن به باورهایی در مورد اهداف مورد نظر شرکت ها و مقبولیت اخلاقی ابتکارات آنها ارزیابی می کنند . بنابراین، در زمینه حمایت های ورزشی، ممکن است باورهای افراد در مورد اینکه چرا یک شرکت خاص از یک نهاد ورزشی (مانند یک تیم) حمایت مالی می کند و آیا طرح حمایت از نظر اخلاقی مناسب است یا نه بر نگرش آنها نسبت به تیم ورزشی مذکور و ارزش آن تیم اثر گذار باشد .
Sahebkaran M A, Kotobi F, Bardestani M. Provision of Structural Model of Ethical Fitness Relationship with Brand Valuable Brand and Attitudes toward Advertising. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (1) : 9 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3387-fa.html
صاحبکاران محمد علی، کتبی فرشته، بردستانی مهدی. ارائه مدل ساختاری ارتباط تناسب اخلاقی اسپانسر ورزشی با ارزش ویژه برند و نگرش نسبت به تبلیغات. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (1) :66-72